České Dako prorazilo u Indických drah, okolo tendrů krouží i plzeňská Škoda

Indické dráhy

Indické dráhy Zdroj: CC BY 2.0: Smeet Chowdhury; Flickr.com

Východočeský výrobce železničních brzd Dako-CZ pronikl na slibný indický trh. Od tamních drah získal nezbytný certifikát a tento měsíc zahájil dodávky pro indickou společnost Escorts Group, která vyrábí brzdové komponenty na železniční vagony. Kolem obřích drážních zakázek v zemi krouží také plzeňská Škoda Transportation. Ta jedná o možné spolupráci s nejmenovaným indickým hráčem z železničního průmyslu.

„Na základě úspěšného schválení již přicházejí od firmy Escorts objednávky na větší počty kompletních sad brzdového vybavení,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí Daka Andrej Čírtek. Podle něj jde v této chvíli o 30 kotoučových brzd a protismykových zařízení, které Escorts dodá Indickým drahám pro osobní vozy. „Hodnotu zakázky z důvodu ochrany obchodního tajemství nezveřejníme. Půjde ale o dlouhodobou spolupráci,“ dodal mluvčí.

Dillí plánuje v příštích letech investovat do zastaralé železnice 137 miliard dolarů. Obří zakázky proto lákají kromě světových hráčů i další české firmy. Například Škoda Transportation podle ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenské jedná o možné spolupráci s indickým výrobcem. „Jednání jsou ale na samém začátku,“ upozornila Vopálenská.

Škoda bližší informace o vstupu na trh druhé nejlidnatější země světa neupřesnila. „Indie je perspektivní trh, o který se zajímáme. V současnosti ale nemá naše společnost v Indii žádné konkrétní plány,“ dodal k tomu Michal Tobrman, mluvčí plzeňské firmy, která mimo jiné vyrábí lokomotivy a vlakové soupravy. Zástupci Škody se nicméně zúčastní podnikatelské delegace, která zanedlouho pojede do země.

Češi předběhli Čínu

Mezi českými podniky a indickou stranou totiž probíhá s podporou asociace a české ambasády v Dillí čilá spolupráce. Čechům se již loni v srpnu jako prvním podařilo s drahami podepsat memorandum o spolupráci, která by mohla usnadnit cestu k zakázkám.

„Až po nás to podepsala Čína, Jižní Korea, Japonsko, Belgie a nově Francie. Na základě memoranda byl vytvořen společný výbor, který v Praze poprvé zasedne tento týden,“ upřesnil pro E15.cz velvyslanec v Indii Miloslav Stašek.

Do Indie zamíří obchodní mise

Na výbor naváže výše zmíněná mise českých výrobců, která do Indie vyrazí již počátkem května. Zúčastní se jí vedle firem ze skupiny Škody Transportation také Dako-CZ nebo výrobce železničních kol Bonatrans. Podle Staška bude obchodní delegace v Indii jednat o modernizaci vlakových souprav či o společné montáži dvoupodlažních vagonů.

„Tématem bude i podíl na výstavbě rychlostních koridorů nebo účast v tendrech na dodávku souprav metra pro hlavní indické aglomerace,“ doplnil diplomat. Právě modernizace vlaků či dodávky dvoupodlažních vagonů nebo vozů metra je parketa plzeňské Škody a jejích dcer.

Řada českých společností už v Indii dlouhodobě působí. Již přes půlstoletí tam dodává ložiska jejich brněnský výrobce ZKL, který má letos v zemi spolu s indickým partnerem rozjet výrobní závod. Společná firma má být vstupenkou pro zakázky na dodávku ložisek pro Indické dráhy. Ty mají podmínku, že budou odebírat jen ložiska vyrobená přímo v Indii. Produkce v Indii zvýhodňuje i další zájemce o zakázky. Otevření továrny v Indii chystá letos také Bonatrans.

Soutěž na rychlé vlaky
Obnova husté, ale zastaralé železniční sítě patří mezi priority indických politiků. Dráhy již odstartovaly budování koridorů, které umožní propojit megapole Dillí, Mumbaj a Kolkatu vlaky jezdící 200kilometrovou rychlostí. Před pár dny také zahájily přípravy tendru na nákup 15 vysokorychlostních souprav za odhadovanou cenu půl miliardy dolarů. Indické dráhy podle tamních médií uvedly, že kromě světových hráčů jako Bombardier, Siemens, Alstom a Talgo očekávají zájem také českých, japonských a čínských firem.