Česko letos dovezlo nejméně ropy za posledních sedm let

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Jimwmurphy, Wikimedia

Komplikovaná hospodářská situace, postupný přechod na biopaliva a odstávka jedné z rafinerií – to jsou hlavní důvody, které letos způsobily razantní pokles dovozu ropy do Česka. Potvrzují to údaje státní společnosti Mero, které firma poskytla deníku E15. Přeprava suroviny za rok dosáhne 7,06 milionů tun a bude nejnižší za posledních sedm let.

„Proti loňsku je patrný výrazný, zhruba desetiprocentní pokles,“ uvedl finanční ředitel Mera Vlastimil Boura.
Dovoz černého zlata do Česka zaznamenal i nový historický rekord, který potěší zastánce energetické bezpečnosti a diverzifikace přepravních cest. Ropovodem IKL z německého Ingolstadtu přiteklo 43 procent veškeré dovážené suroviny. Ještě v minulém desetiletí se tento podíl často pohyboval jen kolem třiceti procent.

Podle Boury vedou zpracovatele k většímu využívání západní cesty obchodní důvody. „V posledních letech přepravují i ropovodem IKL část ruské ropy, která je jinak standardně dodávána ropovodem Družba,“ upřesňuje finanční ředitel Mera. Vzhledem k celkovému poklesu však v absolutních číslech poklesla i přeprava ropovodem z Ingolstadtu. Bez plánované odstávky litvínovské rafinerie během letošního září by pokles dovozu ropy nebyl tak výrazný. Mero i asociace petrolejářského průmyslu ale již delší dobu upozorňují především na klesající spotřebu pohonných hmot v Česku.

Dovoz ropy do Česka (v mil. tun)

Dovoz ropy do Česka (v mil. tun)Dovoz ropy do Česka (v mil. tun) | E15

*odhad

Pramen: Mero

To se týká hlavně benzinu. Část lidí sice přechází na naftu, ale jejich poptávka nižší zájem o benzin nevyrovná. Expert zmíněné asociace Václav Loula také upozorňuje, že vzhledem k vyšší spotřební dani na naftu zahraniční kamiony tankovaly spíše v Polsku, na Slovensku a v Rakousku. A část lidí se snaží využít daňové zvýhodnění biopaliv, byť motory jejich automobilů nejsou vždy na alternativní palivo uzpůsobeny.

Údaje za letošní rok sice ještě nejsou definitivní, ale měly by být už poměrně přesné, protože vycházejí z harmonogramů Mero dohodnutých s tuzemskými rafineriemi. Nižší přeprava podle Vlastimila Boury neznamená, že by podnik měl problémy se zajištěním tuzemských potřeb. „Společnost Mero beze zbytku zajistila veškeré požadavky tuzemských rafinerií na množství přepravené ropy i její druhy,“ uvedl finanční ředitel.

Pokud jde o vyšší podíl ropy, která teče z německého Ingolstadtu, mají na něm paradoxně zásluhu sami Rusové, kteří stále více surovinu přepravují tankery do evropských přístavů. Do Česka pak černé zlato putuje přes Ingolstadt z italského Terstu. Ruská strategie má svou logiku – díky přepravě po moři se Rusům rozšiřuje portfolio odběratelů suroviny.