Tencent, jeden z hlavních hráčů čínského internetu, jehož aplikaci WeChat používají stovky milionů lidí, zatím nezveřejnil žádné detaily, jak by vlastně chystané auto mělo vypadat. Slibuje jen propojení technologií a vozu na elektrický pohon. Prodejním tahákem má být plánovaná cena ve výši 15 tisíc dolarů. Pro srovnání, Model S od kalifornského výrobce Tesla Motors se prodává za 70 tisíc dolarů, očekávaný levný vůz od Tesly by měl stát 35 tisíc dolarů.
Alibaba spolupracuje s čínskou automobilovou jedničkou
Tencent není zdaleka první čínskou technologickou firmou, která se pustila do automobilového průmyslu. S projektem elektromobilu s připojením na internet přišla v březnu také společnost Alibaba. Spojila se kvůli tomu se šanghajskou značkou SAIC Motor, největším výrobcem automobilů v Číně. Firmy společně založily fond v hodnotě 161 milionů dolarů. První výsledek společné práce by mohl na silnice vyrazit už příští rok, tvrdí SAIC na svém webu.
Zájem o elektromobily projevil také čínský internetový vyhledávač Baidu, který slibuje autonomní vozítko s chytrými technologiemi už do konce roku. Elektromobil inspirovaný Teslou plánuje ve spolupráci s Beijing Automotive Industry Holding také internetová společnost Leshi.
Elektromobily chce i čínská vláda
Důvodů, proč se technologické firmy v Číně snaží vstoupit do světa automobilů, je několik. Podle analytiků hledají nový byznys, v němž by mohly využít své know-how. Zájem o automobilismus v poslední době ještě urychlily plány amerických technologických obrů Google a Apple.
Propojení technologií a automobilového průmyslu ale hlavně nahrává aktuální politika Pekingu. Dlouhodobým cílem čínské vlády je snížit závislost na dovážené ropě a také výrazně zlepšit zlepšit ovzduší ve velkých městech. Proto už řadu let podporuje elektromobilou – dotuje výzkum v této oblasti, nabízí daňové úlevy lidem, kteří si elektrické (či hybridní) auto pořídí apod. Ambiciózním plánem je vyrábět do roku 2020 milion aut s alternativním pohonem ročně.
Peking nedávno zpřístupnil oblast alternativní dopravy i těm firmám, které nejsou přímo automobilky a které ani s tímto průmyslem nemusejí mít nic společného. „Doufáme, že přilákáme co největší počet čerstvých ryb,“ uvedl v této souvislosti čínský ministr průmyslu Miao Wei.
Alternativní pohony rostou, je jich ale stále málo |
---|
Prodej vozidel s alternativním pohonem pro soukromou potřebu v poslední době prudce roste. Podle údajů Čínského sdružení výrobců automobilů (CAAM) se v prvních dvou měsících letošního roku prodalo 5996 elektromobilů. To představuje více než čtyřnásobek ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Prodej hybridních automobilů se více než zdvojnásobil na 6444 vozů. |
Podíl elektromobilů na čínském automobilovém trhu nicméně zůstává velmi nízký. Elektromobily jsou výrazně dražší než srovnatelné vozy s benzinovým pohonem, jejich uživatelé se navíc potýkají s nedostatkem dobíjecích stanic a další infrastruktury. |