Čínské technologické firmy objevují automobilový průmysl

Automobil čínské automobilky BYD

Automobil čínské automobilky BYD Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: RiveraNotario via Flickr

Technologická firma Tencent oznámila spojení s Foxconnem s cílem vyrábět a prodávat "chytré elektrické auto". Jde o vstup další čínské technologické firmy do světa automobilového průmyslu. Podobné projekty už oznámily také firmy Alibaba, Baidu nebo Leshi.

Tencent, jeden z hlavních hráčů čínského internetu, jehož aplikaci WeChat používají stovky milionů lidí, zatím nezveřejnil žádné detaily, jak by vlastně chystané auto mělo vypadat. Slibuje jen propojení technologií a vozu na elektrický pohon. Prodejním tahákem má být plánovaná cena ve výši 15 tisíc dolarů. Pro srovnání, Model S od kalifornského výrobce Tesla Motors se prodává za 70 tisíc dolarů, očekávaný levný vůz od Tesly by měl stát 35 tisíc dolarů.

Alibaba spolupracuje s čínskou automobilovou jedničkou

Tencent není zdaleka první čínskou technologickou firmou, která se pustila do automobilového průmyslu. S projektem elektromobilu s připojením na internet přišla v březnu také společnost Alibaba. Spojila se kvůli tomu se šanghajskou značkou SAIC Motor, největším výrobcem automobilů v Číně. Firmy společně založily fond v hodnotě 161 milionů dolarů. První výsledek společné práce by mohl na silnice vyrazit už příští rok, tvrdí SAIC na svém webu.

Zájem o elektromobily projevil také čínský internetový vyhledávač Baidu, který slibuje autonomní vozítko s chytrými technologiemi už do konce roku. Elektromobil inspirovaný Teslou plánuje ve spolupráci s Beijing Automotive Industry Holding také internetová společnost Leshi.

Elektromobily chce i čínská vláda

Důvodů, proč se technologické firmy v Číně snaží vstoupit do světa automobilů, je několik. Podle analytiků hledají nový byznys, v němž by mohly využít své know-how. Zájem o automobilismus v poslední době ještě urychlily plány amerických technologických obrů Google a Apple.

Propojení technologií a automobilového průmyslu ale hlavně nahrává aktuální politika Pekingu. Dlouhodobým cílem čínské vlády je snížit závislost na dovážené ropě a také výrazně zlepšit zlepšit ovzduší ve velkých městech. Proto už řadu let podporuje elektromobilou – dotuje výzkum v této oblasti, nabízí daňové úlevy lidem, kteří si elektrické (či hybridní) auto pořídí apod. Ambiciózním plánem je vyrábět do roku 2020 milion aut s alternativním pohonem ročně.

Peking nedávno zpřístupnil oblast alternativní dopravy i těm firmám, které nejsou přímo automobilky a které ani s tímto průmyslem nemusejí mít nic společného. „Doufáme, že přilákáme co největší počet čerstvých ryb,“ uvedl v této souvislosti čínský ministr průmyslu Miao Wei.

Alternativní pohony rostou, je jich ale stále málo
Prodej vozidel s alternativním pohonem pro soukromou potřebu v poslední době prudce roste. Podle údajů Čínského sdružení výrobců automobilů (CAAM) se v prvních dvou měsících letošního roku prodalo 5996 elektromobilů. To představuje více než čtyřnásobek ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Prodej hybridních automobilů se více než zdvojnásobil na 6444 vozů.
Podíl elektromobilů na čínském automobilovém trhu nicméně zůstává velmi nízký. Elektromobily jsou výrazně dražší než srovnatelné vozy s benzinovým pohonem, jejich uživatelé se navíc potýkají s nedostatkem dobíjecích stanic a další infrastruktury.