Čínští obři se tlačí na evropské koleje

Model čínského testovacího vysokorychlostního vlaku

Model čínského testovacího vysokorychlostního vlaku Zdroj: E15 Stepan Bruner

V Evropě chtějí čínské firmy prorazit hlavně jako dodavatelé komponentů
Součástí úspěchu čínských výrobců je i fakt, že netrvají na tom, aby jejich zákazníci dodržovali liská práva svých občanů
CNR vyváží i na Nový Zéland
CSR a její rychlovlaky
Nákladní lokomotivy dodává CSR do Austrálie či afrických zemí
5
Fotogalerie
Dosud je znali jen zasvěcení, nyní o sobě chtějí dát vědět celému světu. Čínští výrobci železniční techniky CSR a China CNR patří mezi největší na světě a letos se poprvé prezentují na evropské půdě, konkrétně v Berlíně, jen několik kilometrů od továren domácího Siemensu a švýcarského Stadleru.

Kdo zavítal do pavilonu 9 na berlínském veletrhu Innotrans, mohl si připadat, jako by se náhle přenesl o tisíce kilometrů na východ. Evropané zde jen nesměle postávají, zatímco čínská většina kontroluje prostor. Hegemonii narušuje pouze společná expozice českých výrobců a několik maďarských firem.

Podle údajů organizátorů veletrhu stoupl počet čínských vystavovatelů oproti poslednímu ročníku Innotrans 2010 o 14 procent. Všichni jsou soustředěni do jedné haly, která má vlastní, letos vybudovaný vchod.

E15.cz aktuálně z Berlína:

„Přijeli jsme prostě proto, že se jedná o největší železniční veletrh na světě. Dosud byl naším hlavním odbytištěm domácí trh, nyní se ale začínáme rozhlížet po světě,“ řekl pro E15.cz šéf zahraničního obchodu v CSR Šen Tia-ťün.

CNR je v evropské expanzi dál. Firma již navázala spolupráci s polským státním dopravce PKP Cargo, ve společném podniku ve Štětíně budou vznikat vagóny z čínských dílů. Loni také CNR získala svého prvního evropského zákazníka, francouzská leasingová společnost Atir Rail si objednala 40 vagónů na převoz kapalin. Letos v červenci firma dodala první ze 16 nákladních lokomotiv do Estonska.

Jediná brzda? Licenční poplatky

Přesto ale čínští giganti nevidí Evropu jako jeden ze svých budoucích hlavních trhů. „Pokud do Evropy zahrnujete i Turecko, tak tu vidíme velký potenciál,“ vysvětlil Tia-ťün. Situace v Evropské unii je podle něj odlišná.

CSR se proto chce na unijním trhu prosadit jako dodavatel komponentů místním etablovaným výrobcům, s nimiž právě jedná. Čínské vlaky by totiž podle Tia-ťüna mohly v Evropě narazit na potíže s porušováním patentových práv evropských podniků, což by mohlo vyústit v placení drahých licenčních poplatků. Překážkou jsou prý také předsudky zákazníků vůči čínským technologiím.

Další články a fotografie z berlínského veletrhu

Podle údajů německé poradenské společnosti SCI Verkehr byla CSR v roce 2010 s obratem 5,2 miliardy eur největším výrobcem kolejových vozidel na světě. Kanadský Bombardier obsadil pomyslnou druhou příčku se 4,83 miliardy eur, jen těsně jej ale následovala CNR.

Čínští výrobci železničních vozidel se již delší dobu prosazují v Asii, Africe a Jižní Americe. CNR loni například dodala 2000 vagónů do Kazachstánu či téměř 700 vagónů do Mosambiku. CSR vyváží do Brazílie nebo Venezuely. Odbyt nacházejí čínské vlaky i v Austrálii a na Novém Zélandu.