Ducati oslaví 90 let od svého vzniku, pod VW chytila značka druhý dech

Současná produkce Ducati

Současná produkce Ducati Zdroj: Ducati

Současná produkce Ducati
Současná produkce Ducati
Současná produkce Ducati
Současná produkce Ducati
5
Fotogalerie
Motocykly Ducati pozná každý, kdo se jen trochu zajímá o jednostopé stroje, už na první pohled. Typickým znakem produktů továrny z Boloně jsou totiž vidlicové motory s válci ve tvaru písmeně "L" - jeden válec je umístěn naležato, zatímco druhý na výšku. Italský výrobce, jehož historie se začala psát 4. července 1926, dnes patří do koncernu Volkswagen. A v německých rukou přitom továrna po letech přežívání konečně chytila "druhý dech".

Ani manažeři z Ingolstadtu - Ducati od roku 2012 formálně patří pod Lamborghini a to pod Audi - ale z italské značky neudělali velkosériového výrobce. Už v době nákupu přitom analytici nahlas pochybovali o přínosu, který by tradiční italský výrobce Volkswagenu mohl přinést.

„Obchod nemá žádnou ekonomickou nebo průmyslovou logiku a pouze odráží vášeň předsedy představenstva VW Ferdinanda Piëcha pro italský design,“ dalo se číst v médiích.

Po čtyřech letech od převzetí je ale jasné, že Ducati je na dobré cestě. Loni dosáhla produkce téměř 55 tisíc kusů, což je sice více než pětinásobek výroby další slavné italské značky Moto Guzzi, oproti japonským značkám Honda, Yamaha či Suzuki je to ale stále jen zlomek. Italští výrobci ale dnes Japoncům konkurují spíš na poli skútrů - a nebo u exkluzivních produktů, k nimž se Ducati počítá. Občas je označována za motocyklový ekvivalent Ferrari.

Tohle přirovnání přitom není rozhodně nepřesné, podobně jako rudé stroje z Maranella má za sebou Ducati řadu úspěchu na sportovním poli.

Pyšnit se může zejména svou účastí v silničních závodech superbiků, kde vyhrála patnáctkrát šampionát značek; jezdci v jejích barvách pak přidali 14 individuálních titulů. Není proto divu, že se ve výrobě firma soustředí hlavně na supersportovní motocykly pro fanoušky vysokých rychlostí, kteří dokážou odpustit některé nedostatky.

„V některých ohledech si můžeme dovolit opomíjet aspekt pohodlí… Pohodlí, to je Harley-Davidson, u nás je to tak, že čím méně pohodlné, tím lepší,“ říkali již před lety s nadsázkou lidé z vedení Ducati. Strategie ale někdy nevychází, Ducati se už několikrát přiblížila nebezpečně blízko bankrotu. Do velkých problémů se naposledy dostala v polovině 90. let, když majitelé firmy, rodina Castiglioniových, přelévali peníze z Ducati do dalšího výrobce motocyklů, firmy Cagiva.

Záchranu přinesl americký investor Texas Pacific Group (TPG), který do společnosti vstoupil v roce 1996. Během téměř deseti let v amerických rukou se firma vzpamatovala a vykazovala zisk. Začátkem tisíciletí se ale hospodaření Ducati přes nesporné sportovní úspěchy opět zhoršilo.

V prosinci 2005 se firma ocitla opět v italských rukou, když se hlavním akcionářem stal fond Investindustrial Holdings, který firmu dokázal ozdravit. V roce 2012 se majitelem Ducati stal koncern Volkswagen.

Dnešní výrobce motocyklů vznikl v polovině 20. let pod názvem Societa Radio Brevetti Ducati. Založil ji Antonio Cavalieri Ducati se třemi syny a několika investory, původní výrobní program ale vůbec nenapovídal, čím se jméno Ducati nejvíce proslaví. Firma nejprve vyráběla elektrotechnické součástky nebo rozhlasové přijímače a expandovala do zahraničí. Ránu jí ale zasadila druhá světová válka, kdy byla továrna při bombardování prakticky srovnána se zemí.

Když byl v roce 1947 závod znovu vybudován, začal vyrábět nejprve přídavné motory pro jízdní kola a později i celé motokolo Cucciolo, které dalo základ motocyklové slávě Ducati. Během téměř 60 let vyprodukovala továrna mnoho slavných modelů- Gran Sport Marianna (1954), Mach 1 (1965), 750 Imola (1972), Monster (1993) či Scrambler (2014). Značku reprezentovala řada skvělých jezdců, například Mike Hailwood nebo čtyřnásobný mistr světa na superbiku z 90. let Carl Fogarty.

Ducati v Česku zvýšila prodej o čtvrtinu na 116 strojů
Italské legendární značce Ducati se v Česku daří. Za pět měsíců letošního roku zvýšila meziročně prodej o čtvrtinu na 116 nových strojů. Dovoz ojetých motocyklů značky za stejné období stoupl o polovinu na 201 strojů. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Ducati oslaví v pondělí 90 let od svého založení. Oslavy vrcholí tento víkend na celosvětovém srazu „ducatistů“ na okruhu v italském Misanu. V současnosti boloňskou značku vlastní automobilka Audi z koncernu Volkswagen a loni dodala celosvětově na trh rekordních 54 800 motocyklů, což představuje pětinový meziroční růst.

Dosud nejvyšší prodej mělo loni i české zastoupení značky. Společnost Moto Italia, majoritně vlastněná horolezcem, závodníkem a majitelem sítě Hudy Sport Jindřichem Hudečkem, prodala v ČR 176 strojů, což je o 44 procent více než v předchozím roce.

Motocykly Ducati jsou na první pohled rozeznatelné podle charakteristického dvouválce do V, uloženého napříč, s desmodromickým rozvodem a suchou spojkou vydávající typický chrastivý zvuk. Nejvíce prodávaným modelem je retro motocykl Scrambler, který je zároveň cenově nejdostupnější. Následuje cestovní Multistrada a model Monster.

Majitelé strojů se v Česku sdružují především v rámci Ducati Owners Clubu, který patří do sítě Desmo Owners Clubů podporovaných továrnou Ducati Motor Holding. Celkem v Česku jezdí přes 4200 motocyklů Ducati.