Falšování emisí připraví VW o prvenství na trhu, očekávají analytici

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA Zdroj: ctk/AP

Skandál kolem falšování testů emisí bude německý koncern Volkswagen podle analytiků pravděpodobně stát desítky miliard eur. Marc-Rene Tonn z firmy Warburg Research odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur. Navíc se předpokládá, že skandál bude mít negativní dopad na prodej automobilky a poškodí její pověst. Volkswagen si tak zřejmě nedokáže udržet nedávno získanou pozici největšího prodejce aut na světě.

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů. Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.

Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů. Skandál již vyšetřují úřady v Německu i v dalších evropských zemích.

Volkswagen čelí rovněž soudním sporům se zákazníky, kteří se cítí být jeho praktikami podvedeni. Na firmu již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech i v Evropě.

Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur. Tonn v důsledku skandálu snížil svůj odhad letošního zisku Volkswagenu o polovinu na 6,4 miliardy eur. Odhad zisku pro příští rok zredukoval na 11 miliard eur z dříve předpokládaných 15,7 miliardy eur.

Propad o deset procent

Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.

Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.

Skandál přichází v době, kdy se firma podobně jako další automobilky potýká s útlumem na čínském trhu. Celosvětový prodej koncernu Volkswagen v letošním prvním pololetí klesl o půl procenta na 5,04 milionu vozů. Volkswagen nicméně předstihl rivala Toyota, jehož prodej se propadl 1,5 procenta na 5,02 milionu vozů, a poprvé v historii se tak dostal do čela světového automobilového trhu.