Ford po sto letech ukončil výrobu aut v Británii
Ford podle televize BBC provozoval továrnu v Southamptonu čtyři desítky let. Podnik vyráběl ročně přes dva miliony dodávek Ford Transit. Model je nejprodávanějším užitkovým vozem v Evropě.
Společnost stěhuje výrobu do Turecka, protože tamní produkční náklady jsou podle jejího vyjádření „výrazně nižší“ než v západní Evropě. V jihoanglickém Southamptonu kvůli tomu přijde o práci zhruba 500 zaměstnanců. Další stovky lidí firma propustí také ve východním Londýně, kde uzavře nástrojárnu a lisovnu.
„Je to skutečně děsivý pocit. Najednou je tu takové ticho, je to tady jako ve městě duchů,“ řekl televizi BBC Mark Radcliffe, který se podle svých slov v Southamptonu narodil i vyrostl a ve fordově závodu pracoval devět let.
Továrna Fordu v anglickém Southamptonu |
Podle dalšího z propuštěných dělníků Ricka Ransona je celá situace opravu smutná. „Lidé sem chodili den co den třeba 25 let, někteří i 30 let,“ konstatoval Ranson, který v továrně dělal čtvrt století.
V Southamptonu nicméně o práci nepřijdou všichni zaměstnanci. V městských docích totiž automobilka vytvoří za 12 milionů liber distribuční centrum a na místě továrny vznikne provoz na úpravy a přestavby aut, kde najde místo 134 lidí.
Ford oznámil plán restrukturalizace zahrnující zánik dvou továren ve Velké Británii a uzavření závodu v belgickém Genku loni v říjnu. Důvodem opatření byla slabá poptávka. V Belgii do konce roku 2014 ztratí místo až devět tisíc lidí, kteří pracují přímo v závodě nebo u dodavatelů. Výrobu z Genku firma přesune do španělské Valencie. Automobilový trh v Evropě čelí dlouhodobě velkému poklesu. Například letos v červnu se prodeje vozů propadly na úroveň poloviny 90. let.