Goldman Sachs vozí hliník na okružní jízdy. Zdražila tím i Coca Colu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY-SA 2.0: grace_kat

Americká banka Goldman Sachs vydělává na umělém prodlužování doby skladování hliníku. Aby splnila předpisy o minimálním množství expedované suroviny, převáží denně hliník mezi svými sklady. Tyto praktiky firmy Goldman Sachs a dalších finančních ústavů zvýšily ceny hliníku, což podle odborníků stálo americké spotřebitele v uplynulých třech letech přes pět pět miliard dolarů (zhruba 100 miliard korun).

Goldman Sachs před třemi lety koupila jednoho z největších amerických provozovatelů skladů hliníku, firmu Metro International Trade Services. Před touto transakcí zákazníci čekali na dodávky v průměru šest týdnů, nyní však čekací doba přesahuje 16 měsíců. Zákazníci přitom podle burzovních pravidel musejí za skladování platit, což bance Goldman Sachs ročně vynáší miliony dolarů, píše deník New York Times. Ačkoli se do operace zapojují i další banky, Goldman celý proces řídí.

Odborníci z odvětví podle listu tvrdí, že prodlevy v dodávkách hliníku ze skladů společnosti Metro po jejím převzetí bankou Goldman Sachs přispěly k nárůstu cen tohoto kovu. Například náklady na zhruba 90 kilogramů hliníku, což je průměrné množství potřebné při výrobě jednoho automobilu v USA, podle nich kvůli těmto prodlevám stouply o 12 dolarů (asi 240 korun). „Jsou to naprosto umělé náklady,“ prohlásil Jorge Vazquez z poradenské společnosti Harbor Aluminum Intelligence. „A platí je každý,“ dodal.

Vývoj ceny hliníku (v dolarech za tunu)Vývoj ceny hliníku (v dolarech za tunu)Vývoj ceny hliníku (v dolarech za tunu)

Z výpočtu například vyplývá, že cena nápojových plechovek, do kterých se stáčí například Coca Cola, stoupla o desetinu centu za kus. Ročně se ale ve Spojených státech spotřebuje 90 miliard takových plechovec a Coca Cola patří k největším odběratelům.

Podle předpisů musí být denně ze skladů distribuováno minimálně 3000 tun hliníku. Společnost Metro prý ale tyto předpisy obchází tím, že převáží hliník z jednoho skladu do druhého. Mezi 27 sklady podniku v detroitské oblasti tak denně krouží řada nákladních vozů, které v jednom skladu hliník naloží a převezou jej do druhého. Tam jej vyloží a naloží jiný hliník, se kterým jedou do dalšího skladu, kde se tento postup opakuje. Takovýto okruh tyto nákladní vozy absolvují několikrát denně, píše New York Times.

Společnost Metro v minulosti zdůvodňovala delší dodací lhůty logistickými problémy, například nedostatkem řidičů. Rozhovory s některými bývalými i současnými zaměstnanci však podle listu naznačily, že delší čekací doba je součástí firemní strategie a má pomáhat bance Goldman Sachs ke zvyšování zisků ze skladovacích aktivit.