I Švanda by hrál na čínské dudy

Výroba tradičních hudebních nástrojů

Výroba tradičních hudebních nástrojů Zdroj: euro

Asie chrlí hudební nástroje. A také je kopíruje. Nejnověji se tam registrují kvalitní evropské značky bez vědomí majitelů

Přes 120 značek evropských firem vyrábějících hudební nástroje včetně zvučných jmen z Německa, Itálie, Španělska, ale i Česka si nedávno zaregistroval Jihokorejec Myung H Kim. Pod hlavičkou firmy Chung Ang Musical Instrument obchoduje v hlavním městě Soulu s instrumenty.

Výroba tradičních hudebních nástrojůVýroba tradičních hudebních nástrojů | euro

Pohnutky podnikavce jsou jednoduché. Snaha zamezit dovozu evropských výrobců, potenciálních konkurentů jihokorejských společností, jejichž nástroje leží u něj v regálech. Kdyby však Evropané přece jenom do Jižní Koreje své slavné klavíry, housle a trumpety dovezli, museli by je prodávat přes něj. Myung H Kim by nedělal nic. Jen by inkasoval provize.

„To už není legrace. Je to velký podvod,“ komentuje poslední kauzu Zuzana Ceralová Petrofová, jednatelka známé společnosti vyrábějící v Hradci Králové špičková piana již od roku 1864. Představitelka pátého pokolení rodiny Petrofů stojí v čele podniku od roku 2004. Zároveň vykonává i funkci prezidentky Asociace výrobců hudebních nástrojů v České republice. A právě z tohoto titulu se případem, jenž se má řešit i na úrovni Evropské unie, momentálně zabývá.

Klavír z internetu

„Trápí nás, že si cizí lidé registrují naše značky. Dalším problémem jsou kopie našich produktů, případně podnikatelé, kteří zkopírují celý název firmy. Jejich výrobky jsou samozřejmě horší kvality,“ dodává Petrofová. Kauz je více a zřejmě jen tak neskončí. Na mezinárodním hudebním veletrhu v Šanghaji před sedmi lety vystavoval čínský výrobce kopii jubilejního nástroje, který Petrof vyrobil jako unikát k 140. výročí svého vzniku.

Případ se řešil přímo na místě za asistence policie a hongkongského právníka. Číňané pod hrozbou pokuty ve výši 100 tisíc eur nástroj stáhli a omluvili se. Věc svedli na designéra. Prý se nechal inspirovat obrázkem z internetu. „Nikdo nebyl za nic odpovědný. Nešlo nic dohledat, všichni umřeli,“ vzpomíná Petrofová. Na druhou stranu bere napodobování jako určité ocenění českých značek. Číňané totiž kopírují to nejlepší.

V roce 2005 byla Zuzana Petrofová zvolena prezidentkou Evropské konfederace výrobců hudebních nástrojů (CAFIM). V průběhu svého dvouletého funkčního období se zasloužila o zavedení ochrany proti falzifikaci. Jedná se o speciální hologram, který se při pokusu o odstranění zničí. Oválným logem European Excellent (EEX) si výrobci označují každý svůj nástroj. Zákazník si pak podle přiděleného čísla a certifikátu může přes internet najít příslušnou legendu o tom, kdy a v jakém závodě byl nástroj vyroben.

EuroEuro | E15Celý text naleznete v aktuálním čísle týdeníku Euro