Indie obnovuje železnici. Šance pro české firmy je obrovská, říká diplomat

Indická železnice

Indická železnice Zdroj: CC BY-SA 2.0: HarshWCAM3; Wikimedia Commons

České podniky předběhly obchodní velmoc Čínu a jako první po nástupu nové indické vlády navázaly strategické partnerství s Indickými drahami, které rozbíhají gigantické projekty stavby koridorů pro rychlovlaky. Čechům to pomůže lépe dosáhnout na státní zakázky, což jim v době války sankcí mezi Západem a Ruskem otevírá v dosud spíše opomíjené Indii zajímavé příležitosti.

„Díky strategickému partnerství mohou tuzemští exportéři získat lepší přístup k tendrům a vůbec veřejným zakázkám, které se v Indii vypisují,“ upřesnil pro E15.cz jeho výhody velvyslanec Miloslav Stašek. Ten dohodu o spolupráci za České dráhy a Asociaci podniků českého železničního průmyslu podepsal.

Indickou ekonomiku brzdí zaostalá infrastruktura. Její obnova nabízí vítané obchodní příležitosti, které lákají průmyslníky a investory z celého světa. Aktivní jsou hlavně Číňané a Japonci. Nicméně podle Staška jsou objemy vypisovaných zakázek natolik obrovské, že je zdaleka nemůže pokrýt dodavatel z jedné země a nabízí se tak prostor pro řadu dalších firem.

„Proto tu vnímáme obrovský potenciál pro české společnosti, navíc Indové znají kvalitu našich výrobků,“ vysvětlil velvyslanec. V Indii už působí třeba Škoda Electric, výrobce brzd Dako nebo dodavatel zabezpečovací techniky AŽD Praha. Bohumínský Bonatrans dokonce v indickém Aurangabádu staví továrnu na železniční kola.

Dohoda může pomoci také firmě AŽD Praha
Memorandum o spolupráci platí tři roky, poté se prodlužuje vždy o jeden rok. Jeho cílem je vytvořit platformu pro intenzivnější spolupráci českých podniků s Indickými drahami a zajistit ještě širší přístup tuzemských exportérů na indický trh. Například společnost AŽD Praha doufá, že se díky dohodě urychlí certifikace její techniky. Firma totiž čeká na ukončení schvalovacího procesu zabezpečovacího zařízení ESA 11. „Tím by se nám vytvořili lepší podmínky pro případnou účast v nových tendrech,“ uvedla pro E15.cz mluvčí AŽD Ľubica Jáglová.

Asijská konkurence však často vítězí díky nižší ceně. „Na indickém trhu zatím nejlevnější bere vše, což znevýhodňuje naše firmy. Třeba kola od Bonatransu jsou sice o něco dražší než čínská, ale vydrží zhruba čtyřikrát déle. Chceme proto, aby tendrové dokumentace zohledňovaly i kvalitu,“ uvedl diplomat.

Šéf železnic míří do Česka

Podle Staška patří mezi pozitivní dopady memoranda fakt, že bezprostředně po jeho podpisu šéf železnic Arunendra Kumar projevil zájem setkat se s vedením Českých drah a průmyslových podniků. Jednání se uskuteční koncem září na veletrhu železniční techniky InnoTrans v Berlíně a Kumar je navíc spojí s návštěvou Česka.

„Začnou se rozpracovávat jednotlivé obchodní případy a možnosti, kde bude prostor pro naše firmy. Chceme také indické manažery vzít přímo do závodů, aby viděli technologie, které jim nabízíme,“ řekl k programu návštěvy Stašek.

Podpis memoranda o spolupráci s Indickými drahami.Podpis memoranda o spolupráci s Indickými drahami. | MZV CRDohodu podepsal šéf Indických drah A. Kumar a český velvyslanec Miloslav Stašek (zdroj: MZV).

Indie u českých politiků i některých byznysmenů stojí zatím spíše ve stínu zájmu za Čínou a dalšími asijskými státy. Po květnových volbách, které vyhrála strana BJP lídra Naréndry Módího, se však v zemi výrazně zlepšila atmosféra.

„Nová vláda chce Indii proměnit v nový regionální „hub“ pro investice, což nikdy nebylo, protože se investoři kvůli netransparentnosti prostředí zemi spíše vyhýbali. Toto se nyní mění,“ dodal Stašek.

Obnova husté, ale zastaralé železniční sítě patří mezi priority politických lídrů. Jen ve finančním roce 2013/2014 vynaložily státem vlastněné Indické dráhy do modernizace v přepočtu skoro devět miliard eur. Navíc dalších 14,5 miliardy investovaly do železniční dopravy firmy formou partnerství státu a soukromého sektoru známého pod zkratkou PPP.

Jeden z největších zaměstnavatelů na světě
Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa, který na sebe poutá pozornost výrobců drážního vybavení ze všech světadílů. Jedná se o státního monopolního provozovatele železniční dopravy v Indii, pro něhož pracuje 1,4 milionu lidí, což jej řadí mezi desítku největších zaměstnavatelů světa. Dráhy spravují 63 tisíc kilometrů tratí, elektrifikována je ale pouhá čtvrtina, dále vládnou flotile 7500 lokomotiv a 257 tisíců osobních i nákladních vagonů, spravují 6800 nádraží. Za rok přepraví jednu miliardu tun nákladu a přes devět miliard pasažérů.

A další obří částky v řádech desítek miliard hodlá kabinet premiéra Módího poslat na železniční projekty v příštích letech. Již nyní tamní dráhy odstartovaly budování koridorů, které umožní propojit megapole Dillí, Mumbaj a Kolkatu vlaky jezdící 200kilometrovou rychlostí.

Vysoká poptávka po metru

Indie však v rámci kolejové dopravy nenabízí dodavatelům jen projekty vysokorychlostních koridorů, ale tamní přeplněná města se také vrhly na budování metra. Podzemní dráha totiž zatím funguje jen v Kolkatě a metropoli Dillí.

Nové metro teď budují v jihoindickém Bengalúru, technologickém centru země, jemuž se přezdívá indické Silikon Valley. „V procesu schvalování jsou projekty ve čtvrtém největším městě Chennai na jihovýchodě Indie a také v Hajdarabádu,“ doplnil Stašek. Všechna zmíněná města mají přes šest milionů obyvatel.

„Z českých firem dodávají pro vozy podzemní dráhy zatím jen Dako své brzdové systémy a Bonatrans kola, ale pole se tu otevírá i pro další společnosti. Indické státní podniky, které vagony montují, nestačí krýt poptávku,“ uzavřel Miloslav Stašek.

Česko loni vyvezlo zboží za 11 miliard

Vzájemný obchod mezi Českem a Indií dosáhl v roce 2011 historicky nejvyšší úrovně 26,6 miliardy korun, od té doby však poklesl na loňských 23,4 miliardy. Český export do Indie se ve stejném období snížil z 15 miliard na 11 miliard korun.

Tuzemské firmy podle ministerstva průmyslu vyvážejí hlavně strojírenské výrobky, nejvíc součásti automobilů, dále telekomunikační zařízení, optické materiály a chemikálie. Z Indie Česko dováží textil, farmaceutické výrobky, elektroniku, metalurgické výrobky a potraviny.