Investiční závody do baterek Česko míjejí. Na gigatovárny sázejí VW, Tesla i Číňané

Výroba bateriových článků v čínské továrně CATL

Výroba bateriových článků v čínské továrně CATL Zdroj: Profimedia

Výroba bateriových článků v čínské továrně CATL
Výroba bateriových článků v čínské továrně CATL
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
12
Fotogalerie

Evropská mapa masivních investic do výroby baterií se zahušťuje. Značného potenciálu, který s sebou přináší přechod od výroby automobilů poháněných spalovacími motory k vozům s elektromotory, hodlají využít jak tradiční asijští producenti baterií, tak nováčci v byznysu, mezi které se řadí takový kolos, jakým je koncern Volkswagen. Zatímco řada evropských zemí v čele s Maďarskem již přilákala v některých případech bezprecedentně objemné balíky peněz z kapes zahraničních investorů do takzvaných gigafactories, Česko, pro jehož ekonomiku je úspěšná transformace autoprůmyslu k elektřině velmi důležitá, zatím zůstává v nejistotě.

Schopnost lákat lačné zahraniční investory potvrdilo Maďarsko naposledy před pár dny. Lídr globálního trhu s bateriemi, čínská Contemporary Amperex Technology (CATL), vynaloží na stavbu továrny na baterie 7,3 miliardy eur, zhruba 178 miliard korun. Ministr zahraničí a obchodu Péter Szijjártó uvedl, že se jedná o nejvyšší investici v historii Maďarska, která vznikla na „zelené louce“, informoval list Financial Times.

S roční výrobní kapacitou jednoho sta gigawatthodin (GWh) se tak továrna v Debrecínu stane suverénně největší v Evropě v porovnání se všemi stávajícími i s těmi, jejichž plánovaný vznik byl dosud oznámen. Pro srovnání: šestice plánovaných továren Volkswagenu má ročně dohromady vyprodukovat 240 GWh energie ukryté v bateriových článcích.

Takhle vypadá poslední fáze práce s baterií, kdy se bateriové moduly instalují do takzvaného bateriového systému, tedy baterky, která se poté instaluje do vozů, v tomto případě do škodovek:

Video placeholde
• Škoda Auto

Stavbu má začít čínský výrobce, jenž ovládá největší, přesněji třetinový podíl globálního trhu s bateriemi, ještě letos. Trvat má nanejvýš 64 měsíců. Bateriové články budou odtamtud do svých elektromobilů odebírat automobilky Mercedes-Benz, BMW, Stellantis nebo Volkswagen.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!