Itálie nabízí EADS náhradu za zmařenou fúzi s BAE | E15.cz

Itálie nabízí EADS náhradu za zmařenou fúzi s BAE

bru

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vláda v Římě nechce nechat padnout plán fúze evropských zbrojních a leteckých koncernů. Po krachu jednání mezi EADS a BAE chce evropskému gigantu nabídnout převážně státní perlu italského průmyslu Finmeccanica.

„Konec jednání mezi EADS a BAE Systems otevřel pro Finmeccanicu různé možnosti, které nejprve prozkoumá představenstvo a po něm vláda,“ uvedl italský ministr obrany Giampaolo Di Paolo. „Byl bych rád, kdyby toto zvažování proběhlo velmi rychle.

Italský ministr se přitom dosud stavěl proti prodeji státní firmy do zahraničí. Stát vlastní přímo přes 30 procent Finmeccanicy, další podíly drží státní firmy.

Francouzsko-německý EADS a britský BAE ve středu oznámily, že ustupují od plánované fúze kvůli odporu německé francouzské i britské vlády. Proti se postavil především Berlín, fúzí neschvaloval ani koncern Daimer, který je jedním z největších akcionářů EADS.

Šéf EADS Tom Enders po ukončení jednání avizoval, že bude třeba přehodnotit budoucí aktivity slabé vojenské divize Cassidian. Té měla pomoct právě fúze s čistě zbrojním podnikem BAE. „Musíme přezkoumat naši koncernovou strategii a především naše aktivity v oblasti obrany,“ uvedl Enders v dopise spolupracovníkům.

Divize Cassidian má přitom s Finmeccanicou řadu společných aktivity a fúze by tak mohla přinést podobné výhody jako v případě spojení EADS a BAE. Například výrobce stíhacích letounů Eurofighter kromě EADS a BAE spoluvlastní i dceřiná firma Finmeccaniky Alenia Aeronautica. Podobné rozdělení sil panuje i u specialisty na raketové systémy MBDA. EADS a Finmeccanicu propojuje také výrobce satelitů Thales či podnik NHIndustries vyvíjející vojenské vrtulníky NH90.

Společné zájmy mají EADS a Finmeccanica i v oblasti civilního letectví. Oba koncerny vlastní polovinu výrobce dopravních letadel ATR.

Autor: bru

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah