Minulý měsíc se v Číně konala řada protijaponských demonstrací. Protesty se místy zvrhly v násilí, rabování a zapalování obchodů. Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok jak Peking, tak Tokio.
OBRAZEM: Protijaponské demonstrace v Číně
Největší japonská automobilka Toyota v září podle zdroje agentury Reuters zaznamenala pokles prodeje na čínském trhu o zhruba 40 procent na 50 tisíc vozů.
Nissan zruší noční směnu ve všech svých místních továrnách na osobní automobily. Toyota a Honda zpomalí výrobní linky a zkrátí pracovní dobu svých čínských zaměstnanců. Mazda zastavila své továrny již dva dny před právě končícím obdobím několika státních svátků. Mluvčí automobilky, uvedl, že nyní továrny opět běží, odmítl ale sdělit jakékoli podrobnosti. Čínská produkce Suzuki je podle mluvčího na stené úrovni jako před svátky.
Pokles poptávky po japonských automobilech v Číně podpořil prodej zahraničních konkurentů. Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor v září například zvýšila prodej na čínském trhu o 15 procent na více než 84 tisíc vozů.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.
Sporné ostrovy nazývané v japonštině Senkaku a v čínštině Tiao-jü kontroluje od roku 1895 Japonsko. Souostroví je samo o sobě pusté, okolní vody jsou ale bohaté a ryby a předpokládá se, že ukrývají ložiska zemního plynu. Japonská vláda ostrovy nedávno odkoupilo od soukromých majitelů, v Číně proti tomu následně vypukly protesty.