Japonské automobilky se už z následků tsunami vzpamatovaly

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Rok po zemětřesení a ničivé vlně tsunami, která zasáhla Japonsko, jsou místní automobilky opět v dobré kondici. Starosti jim působí jen zpomalující čínský trh a silný jen, která prodražuje jejich vozy v zahraničí.

Březnová katastrofa v Japonsku a následné povodně v Thajsku poškodily řadu továren téměř všech japonských automobilek. Ty, které nebyly přímo poškozeny, nemohly vyrábět kvůli výpadkům elektřiny. Problémy měly i zahraničních závody automobilek, které jsou závislé na dílech od japonských dodavatelů.

Nyní jsou ale japonské automobilky podle všeho zpět. Na americkém trhu, kde loni tratily nejvíce na úkor místních automobilek jako Ford či General Motors, nyní opět získávají ztracené pozice. Tržní podíly Toyoty 13,9 procenta a Hondy 9,6 procenta jsou téměř na úrovni před loňskou katastrofou.

To, že se japonským automobilkám daří, dokazují aktuální výsledky. Toyota v prvním pololetí letošního roku prodala 4,97 aut a vrátila se tak na pozici světové jedničky. Oficiální hospodářské výsledky sice budou k dispozici až na konci týdne, podle analytiků ale za první čtvrtletí svého fiskálního roku začínajícím březnem společnost oznámí čistý zisk 243 miliard jenů (64 miliard korun), nesrovnatelně více oproti loňské jedné miliardě.

Vysoký růst zisku hlásí i Honda, která byla zemětřesením a tsunami zřejmě nejvíce poškozena. Její čistý zisk ve čtvrtletí stoupl oproti loňským 31,7 miliardám jenů o rovných sto miliard jenů. Posiluje i menší Mitsubishi, které zisk stoupl o 38 procent na 14,2 miliardy jenů. Mazdě se ve čtvrtleté podařilo snížit ztrátu.

Jedinou automobilkou, jejíž zisk se oproti loňskému roku propadl, byla japonská dvojka Nissan. Výrobce ze 43 procent vlastněný francouzským Renaultem si pohoršil o 15 procent, když vydělal 72,3 miliardy jenů. Slabší výsledky v porovnání s konkurencí jsou ale dané i tím, že Nissan se z loňské pohromy vzpamatoval rychleji a nyní tak nedohání odstávku výroby jako ostatní výrobci.

Dlouhodobě silný jen prodražuje japosnké výrobky v zahraničíDlouhodobě silný jen prodražuje japosnké výrobky v zahraničí | E15Dlouhodobě silný jen prodražuje japonské výrobky v zahraničí

Nissan ovšem také nevýrazněji pociťuje zpomalení čínského automobilového trhu. Zatímco v roce 2010 rostl o 32 procent, loni to bylo jen 2,5 procenta a letos zatím 2,9 procenta. Nissan přitom do Číny směřuje 30 procent své produkce, což je v porovnání s ostatními japonskými rivaly násobně více.

Celkové by výsledky japonských automobilek zřejmě mohly být ještě lepší, nebýt silného jenu, který je poškozuje na zahraničních trzích. Zatímco v březnu se japonská měna obchodovala za 84 jenů za dolar, nyní se blíží 78 jenům za dolar.