Kdo si koupí elektromobil, dostane prémii pět tisíc euro, plánují Němci

elektromobil

elektromobil Zdroj: Jan Stuchlik

Německo hledá způsoby, jak podpořit rozvoj elektromobilů. Loni tvořily jen 0,7 procenta všech nově uvedených vozidel do provozu a kabinet je daleko od svého cíle, aby do roku 2020 jezdilo po německých silnicích milion vozidel poháněných elektřinou. Ministr hospodářství Sigmar Gabriel nyní navrhuje balíček opatření zahrnující nákupní prémie a rozvoj dobíjecích stanic, v rámci kterého by vláda v příštích pěti letech investovala pro tyto účely celkem 2,5 miliardy eur (67,6 miliardy korun).

Po německých silnicích nyní jezdí zhruba 50 tisíc vozů s čistě elektrickým pohonem a dvojnásobný počet hybridních aut. Zákazníky odrazuje od nákupu vozidel poháněných elektřinou především jejich výrazně vyšší pořizovací cena, problém je pro ně také nedostatečná síť dobíjecích stanic, které chybí zejména na cestách mezi městy.

Německo v současnosti podporuje elektromobily tím, že je osvobozuje od daně z vlastnictví motorového vozidla. Řidiči tak ročně ušetří kolem 150 eur (4000 korun), pořizovací cena čistě elektrických aut je však dvoj- až trojnásobná proti stejným modelům v benzinové nebo dieselové verzi.

Gabriel nyní navrhuje, aby stát vyplácel při nákupu nového elektromobilu novým vlastníkům jednorázovou prémii 5000 eur (135 tisíc korun). Na financování této prémie by se měl podílet i automobilový průmysl, firmy by podle ministrova návrhu měly odvádět část zisků do zvláštního fondu, ze kterého by se kryla zhruba třetina výše poskytované prémie.

S Gabrielovým návrhem souhlasí ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová a má také podporu bavorské zemské vlády, neboť v největší spolkové zemi je silný automobilový průmysl, který v rozvoji elektromobility vidí příležitost k dalšímu růstu. Ostře se proti záměru staví ministr financí Wolfgang Schäuble, který ho považuje za formu státní podpory pro jedno průmyslové odvětví.

Čeká se na novou generaci baterií

Kromě vysoké ceny elektromobilů brání jejich rozvoji také omezená kapacita používaných baterií. Podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) se průměrný dojezd elektromobilů pohybuje kolem 160 kilometrů na jedno nabití, výrazné zlepšení lze očekávat až s příchodem nové generace baterií. Kvůli omezenému dojezdu je proto elektromobil vhodné auto do města, ale ne na delší cesty, protože mezi městy není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic. Podle Gabriela by proto vláda měla investovat do vybudování infrastruktury pro elektromobily.

Ministr hospodářství očekává, že se o jeho plánu na podporu elektromobilů rozhodne v březnu. Podle některých kritiků však nemusí rozvoj vozů s elektrickým pohonem přispět k omezení emisí oxidu uhličitého (CO2). které si od něj Německo slibuje. Studie Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí 100 tisíc kilometrů.