Konkurenční boj drtí tržby i zisky Danone v Česku. Klesají už pátým rokem

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone

Actimel, jeden z nejznámějších výrobků Danone Zdroj: CC BY 2.0: Health Gauge

Pátým rokem po sobě loni klesly v Česku tržby jednoho z největších světových výrobců mléčných výrobků, původem francouzské společnosti Danone. Loni dosáhly 2,11 miliardy korun, což je o čtrnáct procent méně než o rok dříve a o dvě pětiny méně než v rekordním roce 2009. Loni alespoň podnik dosáhl zisku 13,8 milionu korun, což je sice téměř trojnásobek zisku předloňského, ale stále jen nepatrný zlomek zisků z dob před začátkem ekonomické krize.

„Trh čerstvých mléčných výrobků se již po několik let nachází v obtížné situaci, kdy nedochází ke zvyšování spotřeby. Negativní trend objemu prodaných čerstvých mléčných výrobků pokračoval i v roce 2014, kdy trh zaznamenal po předloňském propadu o 3,3 procenta další pokles o dvě procenta,“ uvedl předseda představenstva Danone ČR Koen Burghouts k výsledkům.

Firma vyrábějící známé značky jako Activia, Actimel, Kostíci a Danone se dále potýkala s růstem cen surovin a náklady na restrukturalizaci společnosti v souvislosti se začleněním do nového organizačního celku.

Už v roce 2013 totiž bylo vedení české pobočky společnosti přesunuto do Maďarska, neboť Danone sjednotilo vedení pro čtyři kromě České republiky a Maďarska také pro Slovensko a Chorvatsko. V důsledku těchto výrazných organizačních změn bylo zrušeno třiadvacet vedoucích pracovních pozic.

výsledky Danone ČRvýsledky Danone ČR | e15

Další významnou změnou byl prodej mlékárny v Benešově společnosti Schreiber Food, která ale i nadále pro Danone vyrábí jeho značky. V důsledku prodeje klesl počet zaměstnanců české pobočky Danone z téměř tří set v roce 2013 na 123 v loňském roce. Mlékárna v Benešově byla prvním výrobcem pro Danone, se kterým po svém vstupu na český trh v roce 1990 začal koncern spolupracovat a posléze ji i koupil.

V letošním roce se situace pro výrobce mléčných výrobků k lepšímu nemění. V důsledku zákazu dovozu do Ruska a loňské nadvýrobě se v posledních dvou měsících začaly hromadit zásoby mléčných výrobků v zemích Evropské unie. Výsledkem je prudké snížení nákupních i prodejních cen mléčných výrobků a ztráty.

„Celkově zůstává prodej potravin velkou výzvou. Roli hraje pokračující koncentrace obchodních řetězců a jejich rostoucí požadavky. Významnou roli hraje i zostřující se konkurenční boj o spotřebitele, jehož ochota nakupovat v současném ekonomickém kontextu klesá,“ uzavřel Burghouts.