Krize výrobců kamionů: Daimler a Scania chystají propouštění

Daimler v USA vlastní například výrobce nakladních automobilů Freightliner

Daimler v USA vlastní například výrobce nakladních automobilů Freightliner Zdroj: CC BY 2.0: dave_7

Slabý odbyt v loňském roce nutí výrobce nákladních automobilů k radikálním krokům. K těm, kteří začali šetřit, se dnes přidali Daimler a Scania. Obě firmy oznámily propouštění stovek či tisíců zaměstnanců.

Kvůli poklesu zakázek zruší světový lídr Daimler až 1300 pracovních míst ve svých továrnách v USA.Firma doufá, že pracovníky znovu zaměstná, jakmile poptávka po nákladních automobilech oživí. Divize Daimler Trucks zaměstnává v montážních závodech v USA zhruba 11 tisíc lidí.

Šéf divize nákladních vozů Daimler Trucks Andreas Renschler deníku Handelsblatt rovněž řekl, že plánuje také zrušení zhruba 800 nevýrobních pracovních míst z celkového počtu 27 tisíc německých zaměstnanců.

Krize eurozóny, která je pro automobilku největším trhem, nutí k omezení výroby a propouštění i švédskou Scanii. Provozní zisk se firmě ve čtvrtém čtvrtletí meziročně snížil o 21 procent na 2,17 miliardy švédských korun (zhruba 6,5 miliardy korun). Firma, jejímž většinovým vlastníkem je německý Volkswagen, během prvního čtvrtletí sníží denní objem výroby v Evropě asi o 15 procent. Propustit tak bude muset kolem 700 zaměstnanců.

Scania loni prodala asi polovinu produkce v Evropě. Objem zakázek v tomto regionu byl ve čtvrtém čtvrtletí meziročně beze změn, provozní marže ale klesla na tříleté minimum. „Velkým zklamáním v tom čtvrtletí byla ziskovost, kterou podle mě ovlivnila nutnost zlevňovat tahače a snižovat zásoby,“ myslí si analytik z finančního ústavu Handelsbanken Capital Markets Hampus Engellau.

Rozhodnutí omezit výrobu i počet pracovních míst patrně ovlivní i další podobné firmy v regionu. Přetrvávající hospodářská krize v Evropě už totiž citelně snížila poptávku po komerčních vozech, mezi které patří dodávky či tahače. Statistika z tohoto týdne ukázala, že prodej tahačů v Evropě loni klesl o 9,4 procenta. Propad se zrychlil v samotném závěru roku, kdy za prosinec meziročně přesáhl 20 procent.

MAN na krizi zareagoval už před dvěma týdny. V jeho továrnách v Salzgitteru a Mnichově nyní 5000 zaměstnanců pracuje jen na jednu směnu. Někteří z nich si museli vzít nucenou dovolenou a továrny nyní stojí o svátcích.