Kvůli e-autům přijdou fosilní paliva až o čtvrtinu trhu, říká šéf tuzemské sítě MOL Richard Austen

Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice

Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice Zdroj: Michaela Szkanderová

Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice
Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice
Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice
Richard Austen, generální ředitel mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL v České republice
5
Fotogalerie

Z nalezišť petrochemické skupiny MOL letos za první půlrok odešlo denně v průměru 114 tisíc barelů ropy. Ty ale do Česka nemíří, ačkoliv MOL tu pod svou značkou provozuje více než tři sta čerpacích stanic. “Naše ropa se sem dostává jen ve skutečně mimořádných případech,” říká šéf tuzemské sítě MOL Richard Austen.

Na silnicích se čím dál častěji objevují elektromobily. Jak na to pohlíží společnost, jejíž byznys je založen na fosilních palivech?

Elektromobily mají svá specifika. Jsou vhodné především na kratší vzdálenosti, například pro ježdění ve městě, ale na delší cestu zatím stále nejsou přizpůsobené. Přesto počítáme s tím, že větší rozmach této technologie přijde, a to i navzdory tomu, že jsou stále ještě výrazně dražší.

Ovlivní vás tento trend významně?

V horizontu patnácti až dvaceti let si myslíme, že fosilní paliva přijdou o dvacet až třicet procent trhu. Část z toho nepochybně vyplní elektromobilita, zbytek další alternativní paliva.

Jak se k tomu postavíte?

Jsme součástí konsorcia NEXT-E, které se zavázalo postavit 252 dobíjecích stanic ve střední a východní Evropě, přičemž v České republice chceme mít už v příštím roce 24 z nich. Dvě by měly být rychlonabíječky.

Výstavba dobíjecích stanic je jedna věc, jejich byznys model se ale s těmi čerpacími asi srovnat nedá…

Je to tak. Tady se o byznyse ani moc mluvit nedá. Je to spíše snaha být v tomto segmentu aktivní, aby nám neujel vlak. Je potřeba si uvědomit, že lidé si mohou dobíjet auto i doma přes noc, což bude pro mnohé preferovaná varianta.

Potenciální výpadky v tržbách tak chcete nahrazovat stále větším důrazem na nepalivovou část vašich výrobků?

Uvidíme, jak trend mobility dopadne na celý trh. Je možné, že někdo odejde a trh se zkonsoliduje, což samozřejmě znamená větší potenciál pro ty, kteří zůstanou. S ještě větším důrazem na nepalivovou část ale počítáme. Už dnes naše EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy - pozn. aut.) pochází z paliv jen zhruba z 55 procent. Vše ale bude záviset na tom, zda řidiči elektroaut budou chodit na čerpačky. Pokud si totiž všichni motoristé budou vozy dobíjet doma nebo nebudou při placení vylézat z aut, pocítíme to negativně i u prodejů z nepalivové části.

A co oblast služeb? V minulosti jste zmiňovali, že byste v Česku mohli nabízet sdílení aut. V jaké to je fázi?

Zkoumali jsme to a stále zkoumáme z pohledu marketingu a potenciálního byznysu, a to nejen v Praze, ale i Záhřebu či Bukurešti. Zatím jsme se nerozhodli.

Co vaše rozhodnutí ovlivní?

Služba musí dávat smysl nejen marketingově, ale právě i byznysově.

Takže jste si udělali analýzy a byznysově vám to nevychází…

Přesnější je, že jsme si udělali analýzy a zatím jsme se nerozhodli.

Zatím v oblasti služeb a nepalivové části byznysu nabízíte občerstvení pod značkou Fresh Corner. Službu rozšiřujete při rekonstrukcích čerpacích stanic od roku 2015. Kdy chcete přeměny dokončit?

Máme 304 čerpacích stanic a z toho téměř 190 už je zrekonstruovaných. Tam najdete Fresh Corner. Každý rok takto proměníme průměrně 70 čerpaček, přičemž letos skončíme přibližně na čísle 220. Dokončení přestavby plánujeme do první poloviny roku 2021.

Na kolik to celé vyjde? Na začátku se mluvilo o 2,5 miliardách korun.

Konečné číslo bude výrazně vyšší, přičemž jedna miliarda je zhruba roční investice let 2018 a 2019. Na konci to budou zhruba 4 až 4,5 miliardy korun.

Čím se to prodražilo?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!