„Podle zatím předběžných výsledků byly požadavky rakouské železniční infrastruktury při posledních zkouškách splněny, a vystavení povolení k provozu by proto už nic nemělo bránit,“ řekl generální ředitel Škody Josef Bernard.
K typovému schválení firma mohla některé zkoušky dokladovat měřeními z Německa, nebo České republiky. Na poslední předepsaný test radiového rušení musela přesto lokomotiva navštívit trať Vídeň – Sigmundsherberg v Dolním Rakousku.
Podnik v poslední době uspěl i v Maďarsku. „V rámci kontraktu na modernizaci lokomotiv 71Em pro ČD Cargo prošlo v říjnu prvních patnáct nákladních lokomotiv zkouškami v oblasti Komáromu,“ uvedla mluvčí společnosti Lubomíra Černá. Cargo tak má k dispozici stroje pro dopravu tranzitních nákladních vlaků z Maďarska a Slovenska do České republiky, bez nutnosti jejich výměny na hranicích.
Nedávno Škodovka také úspěšně dokončila homologační proces lokomotivy 109E2 pro slovenské dráhy. Dnes už jsou zapsány v Evropském registru vozidel a začínají tahat vlaky v běžném provozu s cestujícími.
Škodu usiluje o získání povolení pro provoz lokomotiv 109E již několik let. České dráhy se s plzeňskou firmou kvůli zpožděné dodávce 20 strojů soudí o penále. Pro Škodu bude klíčová homologace od německého drážního úřadu. Tou podmiňují dodávku i ČD. Ředitel Bernard očekává, že povolení v Německu získají na přelomu roku.
Třísystémová lokomotiva 109E, jejíž maximální rychlost je 200 km/hod, je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se stejnosměrným i střídavým napětím, který používají v Německu a Rakousku.