Luxusní auta na Balkáně? Aston Martin přemýšlí o továrně v Makedonii
Firma vybírala místo pro nový závod z 19 lokací a podle zdrojů se v prosinci výběr zúžil na dvě místa v Británii, jedno ve Spojených státech a jedno na Blízkém východě. V posledních týdnech prý však učinila bývalá jugoslávská republika automobilce vylepšenou nabídku. „Makedonie je poslední a opožděný uchazeč, který byl předtím vyloučen,“ řekl jeden ze zdrojů. „Vrátili se se silnější nabídkou.“
To, že je Makedonie zpátky ve hře, potvrdil i jeden z vládních úředníků, který si nepřál být jmenován. „Učinili jsem dobrou nabídku,“ dodal. Automobilka již dříve uvedla, že důležitým faktorem při rozhodování budou finanční pobídky. Konečný verdikt o umístěný závodu by měl padnout v příštích několika týdnech.
Větší výroba
Aston Martin hodlá do přelomu desetiletí čtyřnásobně zvýšit objem výroby na zhruba 15 tisíc vozů. V nové továrně chce také vyrábět nový model, crossover DBX. V roce 2014 však firma byla již čtvrtým rokem za sebou ztrátová.
Makedonie je jednou z několika zemí, které se v posledních letech snaží přilákat výrobce aut pomocí štědrých pobídek. Největším úspěchem pro ni byla zatím investice britské firmy Johnson Matthey, která východně od hlavního města Skopje otevřela v roce 2009 závod na výrobu katalyzátorů.
Aston Martin, jehož auty jezdil i legendární agent 007 James Bond, prodává auta ve 41 zemích světa a je jediným větším světovým výrobcem luxusních sportovních vozů, který není propojen s žádnou velkou automobilkou. Podíly ve firmě vlastní investorské firmy z Kuvajtu a italský soukromý investiční fond Investindustrial.