V rekordním roce 2003 se prodaly v Evropě čtyři miliony malých aut, což bylo 28 procent všech prodaných vozů na kontinentu. Tento rok zastoupení malých aut poklesne na 22,7 procenta.
Čím je to způsobeno? Jedním z důvodů je fakt, že mnoho modelů zestárlo – například Škoda Fabia, jejíž nová verze bude představena letos na podzim. „Pokles dodávek modelu Fabia byl v loňském roce v průměru 10–15 procent, jelikož je model již na konci svého životního cyklu,“ potvrzuje Tomáš Kubík ze Škoda Auto.
Podobně je na tom Opel se stárnoucím modelem Corsa a Fiat s letitým Puntem. V prvním případě se nový model objeví koncem léta, ve druhém to bude až v roce 2016.
Ochlazení zájmu před modelovou obměnou v roce 2016 se očekává i u současných lídrů segmentu – Volkswagenu Polo a Fordu Fiesta. „O Fiestu je nyní v Evropě obrovský zájem, v prodejích za první čtyři měsíce roku kategorii malých aut vede. Zájem o ni roste i v Česku. Loni jsme prodali 2969 vozů, letos už 1864,“ říká Martin Linhart z Fordu ČR.
Nejžádanější malá auta v Evropě|
Dalším důvodem klesajícího podílu malých vozů je rostoucí prodej malých SUV. Zvlášť markantní je to u francouzských značek. Dosud velmi úspěšné modely Peugeot 208 a Renault Clio jsou zašlapávány SUV Peugeot 2008 a Renault Captur.
Mnozí experti hovoří doslova o kanibalizaci, ale představitelé automobilek to odmítají. Naopak vypadají spokojeně, že nová SUV vzbudila takový zájem zákazníků. IHS Automotive předpovídá, že už v příštím roce si malé SUV pořídí v Evropě více než 600 tisíc zákazníků.
Prodeje ovlivňuje loajalita zákazníků
Velký vliv na prodej malých aut má také loajalita zákazníků v jednotlivých zemích. Tak třeba Španělé upřednostňují značku Seat, Italové Fiat, Francouzi Renault. Je to znát i u jednotlivých modelů. Fiat Punto je v Itálii ve své třídě nejprodávanější, přitom ve zbytku Evropy je to ležák. Podobně si vede Renault Clio ve Francii a Seat Ibiza ve Španělsku.
Dalším faktorem, který ovlivňuje prodej malých aut v Evropě, jsou peníze. Zákazníci za ně dnes chtějí kvalitu, kterou nabízejí vozy vyšších tříd. A také praktičnost a nižší spotřebu. To ale vyžaduje velké náklady na vývoj. Přitom v této kategorii jsou jen malé marže. Kvůli tomu se do ní ostatně nehrnou prémiové značky. Jediným zástupcem je Audi A1.
I přes zmiňované obtíže však experti a představitelé automobilek malým autům stále věří. Prodeje by podle nich měly znovu růst po představení nových modelů. Očekávají dvouciferný růst hlavně v zemích jižní Evropy.