Malá auta opouštějí trůn, nejprodávanější kategorii sráží stáří modelů

Renault Clio

Renault Clio Zdroj: Autorevue.cz

Už letos zřejmě dojde na automobilové mapě Evropy k menšímu zemětřesení. Malá auta opustí po osmi letech trůn nejprodávanější kategorie. Stane se tak ve prospěch vozů nižší střední třídy. Očekává se, že letos se na starém kontinentu prodá 2,64 milionu malých aut (loni 2,72), zatímco odbyt vozů nižší střední třídy stoupne z loňských 2,57 milionu na 2,76 milionu.

V rekordním roce 2003 se prodaly v Evropě čtyři miliony malých aut, což bylo 28 procent všech prodaných vozů na kontinentu. Tento rok zastoupení malých aut poklesne na 22,7 procenta.

Čím je to způsobeno? Jedním z důvodů je fakt, že mnoho modelů zestárlo – například Škoda Fabia, jejíž nová verze bude představena letos na podzim. „Pokles dodávek modelu Fabia byl v loňském roce v průměru 10–15 procent, jelikož je model již na konci svého životního cyklu,“ potvrzuje Tomáš Kubík ze Škoda Auto.

Podobně je na tom Opel se stárnoucím modelem Corsa a Fiat s letitým Puntem. V prvním případě se nový model objeví koncem léta, ve druhém to bude až v roce 2016.

Ochlazení zájmu před modelovou obměnou v roce 2016 se očekává i u současných lídrů segmentu – Volkswagenu Polo a Fordu Fiesta. „O Fiestu je nyní v Evropě obrovský zájem, v prodejích za první čtyři měsíce roku kategorii malých aut vede. Zájem o ni roste i v Česku. Loni jsme prodali 2969 vozů, letos už 1864,“ říká Martin Linhart z Fordu ČR.

Nejžádanější malá auta v EvropěNejžádanější malá auta v Evropě|e15

Dalším důvodem klesajícího podílu malých vozů je rostoucí prodej malých SUV. Zvlášť markantní je to u francouzských značek. Dosud velmi úspěšné modely Peugeot 208 a Renault Clio jsou zašlapávány SUV Peugeot 2008 a Renault Captur.

Mnozí experti hovoří doslova o kanibalizaci, ale představitelé automobilek to odmítají. Naopak vypadají spokojeně, že nová SUV vzbudila takový zájem zákazníků. IHS Automotive předpovídá, že už v příštím roce si malé SUV pořídí v Evropě více než 600 tisíc zákazníků.

Prodeje ovlivňuje loajalita zákazníků

Velký vliv na prodej malých aut má také loajalita zákazníků v jednotlivých zemích. Tak třeba Španělé upřednostňují značku Seat, Italové Fiat, Francouzi Renault. Je to znát i u jednotlivých modelů. Fiat Punto je v Itálii ve své třídě nejprodávanější, přitom ve zbytku Evropy je to ležák. Podobně si vede Renault Clio ve Francii a Seat Ibiza ve Španělsku.

Dalším faktorem, který ovlivňuje prodej malých aut v Evropě, jsou peníze. Zákazníci za ně dnes chtějí kvalitu, kterou nabízejí vozy vyšších tříd. A také praktičnost a nižší spotřebu. To ale vyžaduje velké náklady na vývoj. Přitom v této kategorii jsou jen malé marže. Kvůli tomu se do ní ostatně nehrnou prémiové značky. Jediným zástupcem je Audi A1.

I přes zmiňované obtíže však experti a představitelé automobilek malým autům stále věří. Prodeje by podle nich měly znovu růst po představení nových modelů. Očekávají dvouciferný růst hlavně v zemích jižní Evropy.