Módní vlna sportovně užitkových vozů se valí Čínou

Mercedes-Benz GLC Coupé

Mercedes-Benz GLC Coupé Zdroj: profimedia

Číňané milují sportovně užitková auta. Hlad po SUV a crossoverech je v nejlidnatější zemi světa neukojitelný. Auta s vyšším podvozkem budící dojem, že mají schopnost pokořit jakýkoli terén, jsou hvězdami i právě začínajícího autosalonu v Šanghaji. Je to podobné jako jinde na světě, i v miliardové Číně je zájem o SUV a crossovery ohromný. Do této kategorie patří téměř polovina nových vozů nebo aut po faceliftu určených letos pro čínský trh.

Podle Čínského svazu osobních automobilů (CPCA) stoupl loni prodej sportovně užitkových vozů v Číně o více než třetinu na 3,8 milionu aut. To je dvojnásobek proti roku 2012. Společnost Nomura odhaduje, že letos čínský trh pojme 5,2 milionu SUV, což by bylo o 27 procent více než v loňském roce.

Trhu „esúvéček“ a crossoverů dominují čínští výrobci, podle Čínského sdružení výrobců automobilů (CAAM) už jim patří 56 procent trhu. Ostatním segmentům vládnou výhradně zahraniční výrobci.

Neznámí soupeři

V první desítce nejprodávanějších SUV se umístilo hned osm čínských modelů. Naopak v ní chyběly světové bestsellery, jako jsou například modely RAV nebo CR-V japonských výrobců Toyota a Honda.

Nejen tito dva globální výrobci tak soupeří s konkurenty, které mimo Čínu nikdo nezná. Do top 10 nejprodávanějších modelů se dostaly vozy značek Anhui Jianghuai, BAIC a Čong-qing Čangan.

BYD TangBYD Tang | profimedia BYD Tang

Příliv nových čínských modelů je doprovázen i jejich zvyšující se produkcí. Odhaduje se, že roční výroba SUV v Číně bude v roce 2018 činit 7,04 milionu vozů.

Jak k takové dramatické proměně mohlo dojít? Někteří čínští výrobci vlastní evropské značky, například švédské Volvo patří čínské společnosti Geely, která v Evropě leccos okoukala. Produkuje přece jen kvalitnější, zajímavější vozy než domácí konkurence.

Skutečným důvodem růstu čínských výrobců je ale něco jiného. Svoje sportovně užitkové automobily nabízejí za zcela jiné, mnohem nižší ceny.

Nejpopulárnější SUV v Číně, model H6 automobilky Great Wall, stojí zhruba polovinu toho co Volkswagen Tiguan. Průměrná cena čínského bestselleru je 83 tisíc jüanů (340 tisíc korun), zatímco v zahraničí zhotovené německé SUV stojí podle Autohome 167 tisíc jüanů (686 tisíc korun).

Zaspali jsme

Příklon Číňanů k domácím značkám světové výrobce znepokojil. Proto pro čínský trh chystají nové modely. Například japonská Honda představuje na šanghajském autosalonu koncept velkého SUV a korejský Hyundai přiváží zrenovovaný Tucson. Ford nabízí dvě nová luxusní SUV – Lincoln MKX a Lincoln Navigator. Ovšem tato auta pořád zůstávají velká a drahá. Kýžený obrat ve prospěch zahraničních SUV pro masový trh nepřivodí.

Honda DHonda D | profimediaHonda D

Podobný problém dolehl i na Volkswagen, který na počátku letošního roku v Číně ztrácel. Nyní zcela vážně uvažuje o možnosti vyvíjet v zemi levnější sportovně užitkové a rodinné vozy.

„Největší nárůst prodejů byl v segmentech levnějších SUV a MPV, v těchto kategoriích chybíme,“ řekl šéf čínských aktivit Volkswagenu Jochem Heizmann agentuře Reuters.

Bezedný trh?

Automobilová show v Šanghaji se koná v čase, kdy prodeje nových aut v Číně přibrzdily. V prvním čtvrtletí letošního roku trh rostl „jen“ o čtyři procenta – na 6,15 milionu vozů. Souviselo to i s pomalejším růstem čínském ekonomiky a pak také s tím, že ve velkých městech sužovaných ohromnými dopravními zácpami polevuje touha lidí vlastnit vůz.

Podle CAAM by se letos měl odbyt aut v nejlidnatější zemi světa zvýšit o sedm procent na 25,1 milionu. Loni byl růst rovněž sedmiprocentní. To je pořád skvělé, ale už to nejsou ohromující dvouciferné růsty, které trvaly deset let. I tak to Číně pohodlně stačí na světové prvenství. Největším trhem s auty se stala v roce 2009, když předstihla Spojené státy. Nyní se v zemi prodává téměř o třetinu více aut než v USA.

Buick VeranoBuick Verano | reutersBuick Verano

„Autosalon v Šanghaji je pro nás nejdůležitější událostí roku,“ řekl televizi CNN Andrew Boyle, představitel Rolls-Royce. Ikona britského průmyslu zde prodává ročně několik stovek svých mimořádně luxusních automobilů. Na autosalonu představuje poslední model – Phantom Limelight.

Čínský autosalon je velmi důležitý i pro značku Škoda. Letos si zde odbývá svoji lokální premiéru nová generace Superbu a do prodeje se dostává současná Fabia.

Přehlídka v novém
Poprvé se akce konala v roce 1985 a pořádá se jednou za dva roky. Letošní šestnáctý ročník probíhá ve dnech 22.–29. dubna. Automobilové novinky jsou v letošním roce poprvé vystaveny v novém Národním výstavním a kongresovém centru postaveném ve tvaru čtyřlístku. Se svými 400 tisíci čtverečními metry plochy jde o největší výstavní plochu na světě.