To, co řada majitelů elektromobilů tušila, potvrzuje analýza Americké automobilové asociace (AAA). Podle CNBC jde zřejmě o první studii problému dojezdové vzdálenosti elektroaut v zimě využívající standardizovanou metodologii. Tesla ale její závěry odmítá.
Už teplota nižší než minus šest stupňů Celsia údajně značně zkracuje vzdálenost, kterou vozidlo zvládne na jedno nabití urazit. V průměru o 41 procent. „Vliv nízkých teplot je výrazně vyšší, než jsme předpokládali,“ uvedl pro CNBC Greg Brannon z AAA.
Studie testovala modely různých značek, zahrnovala BMW i3, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, Teslu Model S a Volkswagen e-Golf. Za ideálních podmínek zvládnou tyto vozy ujet podle CNBC na jedno nabití až 480 kilometrů, problém však leží právě ve slově „ideální“. Mezi takové podmínky současné mrazivé počasí nepatří. Problém s ním mají všechny testované modely.
„Výrobci se s tím budou muset vypořádat. Jde o záležitost, která by při větším rozšíření elektromobilů mohla zákazníky nepříjemně překvapit,“ dodává Brannon.
Automobilka Tesla však závěry analýzy odmítá. "Na základě dat z reálného provozu, která zahrnují miliony dlouhých jízd Modelem S, víme, že průměrný zákazník se rozhodně s uvedeným propadem dojezdové vzdálenosti ani zdaleka nepotýká," uvádí její mluvčí.
K rozmachu aut s elektrickým pohonem se snaží přispět zejména právě automobilka Tesla, která plní úlohu průkopníka trhu. Letos plánuje dodat klientům 360 až 400 tisíc aut, což by znamenalo meziroční nárůst o 45 až 65 procent.