Železniční dopravci válčí o strojvedoucí, za jejich výcvik platí miliony

Na železnici chybí strojvůdci

Na železnici chybí strojvůdci Zdroj: Shutterstock

Michal Kopťár, strojvedoucí, který přešel od Českých drah k Regiojetu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

České dráhy se potýkají s vážným nedostatkem strojvůdců. Důvodem je přetahování těchto pracovníků soukromou konkurencí i jejich exodus mimo obor. Národní dopravce zaměstnává kolem 3,5 tisíce strojvedoucích a do naplnění stavu mu jich stále 150 chybí.

„Řešíme to přesčasovou prací,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský s tím, že si národní dopravce soustavně vychovává stovky nových strojvedoucích. V přípravě má kolem dvou set uchazečů, do ročního výcviku jednoho strojvedoucího investuje milion korun. Šéf drah Miroslav Kupec už dříve deníku E15 řekl, že situace dopravce i kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti není dobrá.

„Jsme součástí tvrdého a drahého boje o pracovní sílu. Čelíme stálému ataku ostatních dopravců. Snaží se hlavně o strojvedoucí. Je pro ně mnohem jednodušší přetáhnout hotového strojvedoucího, kterého jsme my vychovali a zaplatili,“ tvrdil Kupec. „Bohužel čelíme odchodu kvalifikovaných železničářů také na naprosto nekvalifikované pozice, například do logistických center,“ dodal.

Průměrný loňský plat strojvedoucího v Česku činil necelých čtyřicet tisíc korun. Během náboru dráhy spolupracují se školami, úřady práce a firmami, které avizovaly propouštění zaměstnanců.

Společnost RegioJet si rovněž vychovává vlastní strojvedoucí, do jejich přípravy investuje přes 300 tisíc. Firma od února spustila novou náborovou kampaň, kromě dosud provozovaných linek totiž potřebuje personálně obsadit také čerstvě získané spoje dotované státem. Od prosince začne jezdit na rychlíkové lince z Brna do Bohumína a na části spojů v Ústeckém kraji.

„Na únor a březen chystáme náborovou kampaň, pozice strojvedoucích a dalších zaměstnanců budeme masivně inzerovat. Využíváme sociální sítě, chystáme organizaci prezentačních akcí,“ řekl mluvčí soukromého dopravce Aleš Ondrůj. Firma, jež poptává desítky pozic, při náboru využívá mediální dosah strojvůdce Michala Kopťára. Jen na sociální síti Twitter ho sleduje téměř deset tisíc uživatelů.

Leo Express zaměstnává třicet strojvedoucích a hledá nejméně tři další. „Do kampaně na sociálních sítích investujeme statisíce ročně. Vítáme snížení požadavků na zdravotní stav a předchozí vzdělání,“ uvedl mluvčí dopravce Emil Sedlařík. Poukázal tak na návrh ministerstva dopravy, který prošel připomínkovým řízením, snížit zbytečně přísná kritéria na zrak strojvůdců.