Na čínském automobilovém trhu je šancí pro Evropu hybridní know-how

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Význam automobilového trhu v Číně pro evropské automobilky stále roste a čínské firmy jako SAIC, Changan, Geelzy-Volvo a další dostávají Evropany pod stále větší tlak. Nicméně snaha Číňanů o efektivnější využívání zdrojů a je příležitost právě pro evropské know-how v oblasti hybridních a elektromobilů. Výplývá to ze studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" od společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

„V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám,“ uvádí říká Rupert Petry, autor studie a řídící partner vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Čína má podle něj totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se má do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.

„Čísla v Číně stále rostou – a to výrazně. V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě“, říká Petry.

Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů, už pět čínských automobilek je mezi Top 20 automobilkami na světa.

O úspěchu rozhodne správná strategie

Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí a jakou pozici si vybudují.

Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment a tím je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Automobilka Volkswagen už nyní prodává v Číně 30 procent ze své celkové výroby. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy.

„Evropani musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech“, domnívá se Petry. General Motors (GM) s místní nezávislou organizační strukturou je podle něj dobrým příkladem pro dobrou strategii v Číně, včetně výzkumu, vývoje a „GM univerzity“.

Evropské automobilky čím dál tím více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny. Je to proto, že přístup k čínským dodavatelům není ze zahraničí možný. Stále více evropských a amerických dodavatelů (např. Bosch a Manga) má již svá R&D centra v Asii.

Také středoevropští výrobci jsou aktivní. Přibývají joint ventures s místními výrobci a to především v segmentu užitkových vozů. „V tomto segmentu vytvořili strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů“, vysvětluje Petry.

Číňané budou dostatečně vytížení domácím trhem, do Evoropy se nepohrnou

Vstupy čínských automobilek na evropský trh budou v následujících letech spíše ojedinělé. „Je to dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy“, říká Petry. Do roku 2018 bude tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW již mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Podobně sporadicky v Evropě investují také čínští dodavatelé.