Naftové motory jsou čistší než dříve. Neobejdeme se bez nich, říkají odborníci
Zvoní dieselovým motorům hrana? Experti upozorňují na to, že se bez naftových motorů v budoucnu neobejdeme.
Jak se ukazuje, bez moderních vznětových motorů nedokážou automobilky splnit stále přísnější emisní normy. Jak nedávno napsal britský tisk, s odvoláním na vedoucí představitele automobilek, diesel v budoucnu sehraje klíčovou roli dokonce i v centrech měst. Přitom právě tady proti němu v současné době nejvíce zbrojí.
Že vznětový motor pod kapotou osobního auta v propadlišti dějin hned tak neskončí, dokazují nejen stále častější prohlášení šéfů automobilek, ale také neustávající vývoj. Třeba Renault už představil novou generaci motoru 2.0 dCi coby řadu M9R a dále zcela nový čtyřválec 1.7 dCi, který je výraznou evolucí stávajících motorů 1.6 dCi (R9M). PSA opět inovovalo svoji letitou řadu DW10 coby 2.0 HDi a navíc zmenšilo motor 1.6 HDi na 1.5 HDi. Do toho přicházejí japonské automobilky Mazda a Honda s novými diesely, byť jen pro některé modely (v případě Hondy), a takto bychom mohli pokračovat.
„Nové vznětové motory jsou zásluhou moderních technologií mnohem čistší než jejich předchůdci,“ vyjádřil se k situaci ohledně dieselů pro britský trh Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.
Tato organizace podrobila emisním testům v rámci metodiky WLTP asi 270 aut s novými vznětovými motory. V rámci testu potvrdila, že hodnoty emisí, zejména oxidů dusíku a pevných částic, které způsobují rakovinu, jsou v zásadě obdobné při testu v laboratoři i při skutečné jízdě po silnici. Platí to při dodržování zákonných limitů, zejména rychlostních a zároveň při běžném užívání vozidla. Jde o takzvaný reálný jízdní test RDE. Právě ten ukazuje, jak na tom vznětové motory ve skutečnosti jsou a tudíž nejvíce vypovídá o tvorbě množství pevných částic (sazí) a dále oxidů dusíku (NOx).