Nejnovější ruské letouny mají problém. Úřady zvažují jejich zákaz

Výroba Suchoje Superjet

Výroba Suchoje Superjet Zdroj: CC BY-SA 2.0: Artem Katranzhi

Výroba Suchoje Superjet
Výroba Suchoje Superjet
Výroba Suchoje Superjet
Výroba Suchoje Superjet
Výroba Suchoje Superjet
5
Fotogalerie
Ruské úřady vytáhly do boje proti nebezpečným letounům vlastní výroby. Nebe tak možná budou muset opustit jediné dva dopravní letouny, které kdysi rozsáhlý ruský letecký průmysl dokázal v posledních letech vyvinout.

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK) pohrozil odebráním typového certifikátu pro Suchoj Superjet a Tupolev Tu-204. Pokud by letouny o certifikát skutečně přišly, znamenalo by to zákaz jejich provozování a výroby. Obě rozhodnutí by nejprve musel potvrdit federální úřad pro leteckou dopravu Rosaviation.

Superjet, který poprvé vzlétl teprve v roce 2008, podle inspektorů vykazuje “znatelný nárůst incidentů během provozu u ruských aerolinek“. Testy provedené ruskými i zahraničními úřady prý odhalily řadu problémů.

OBRAZEM: Výroba Suchoje Superjet

Do provozu Superjet vstoupil teprve před dvěma lety a vzápětí nechvalně proslul nehodou během propagačního letu v Indonésii, při které letoun řízený testovacími piloty narazil do úbočí hory. Na palubě zemřelo 45 lidí včetně novinářů a vysokých představitel ruského leteckého průmyslu.

Hrozbu pro Tupolev MAK vysvětluje odhalenými strukturálními nedostatky letounu. „MAK zvažuje proveditelnost pozastavení certifikátu pro výrobu těchto letadel,“ uvedla vládní agentura.

Zvláště odebrání certifikátu pro Tu-204 by bylo obzvláště nepříjemné pro ruskou vládu. Ze 47 provozovaných Tupolevů jich totiž 12 vlastní státní dopravce Rossija, který je využívá téměř výhradně pro potřeby administrativy prezidenta Vladimira Putina.

Nehoda Tu-204 na moskevském letišti Vnukovo

Sám Putin přitom dlouhodobě usiluje o pozdvižení ruského leteckého průmyslu, který po rozpadu Sovetského svazu přišel o většinu trhů a od té doby se nachází v hluboké krizi. Prezident v minulosti opakovaně tlačil na místní aerolinky, aby nakupovaly ruské letouny. Čistě z ruských letadel přitom není složená ani vládní flotila.

Odvětví se nyní nachází uprostřed státem řízené restrukturalizace, která má veškerou výrobu sdružit pod křídla Všeobecné letecké korporace. Cílem je optimalizace produkce a omezení možných ztrát. Ti se ale zatím nedaří. Jak loni v létě oznámil výrobce Superjetu, program je ve ztrátě 2,1 miliardy dolarů. Suchoji se totiž daří letadla prodávat jen díky výrazným slevám a zatěžují jej také platby úroků za půjčky, které si vzal kvůli vývoji letadla.