Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saudi Aramco, ilustrační foto

Saudi Aramco, ilustrační foto Zdroj: Reuters

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a Chevron Lummus z USA uzavřely dohodu o pilotním využití technologie přímé přeměny ropy na chemikálie. Podle dohody v hodnotě 40 miliard dolarů (téměř 830 miliard korun) by projekt měl vstoupit do komerční fáze během dvou let. Oznámil to ředitel společnosti Aramco Amín Násir.

"Použití ropy v petrochemickém sektoru se pravděpodobně stane klíčovým zdrojem růstu poptávky po ropě ve 20. letech - ve skutečnosti se v následujících dvou desetiletích zvýší o více než 50 procent," uvedl Násir.

Proces, který společnost Aramco představila ve čtvrtek, využívá technologii TC2C (thermal crude-to-chemicals), která by v porovnání s konvenční rafinací měla přinést kapitálovou úsporu 30 procent.

V listopadu 2017 firma Aramco podepsala předběžnou dohodu se Saudi Basic Industries Corp. (SABIC) o výstavbě komplexu na výrobu petrochemických produktů za 20 miliard dolarů. Projekt má být podle firem největším zařízením na přímou přeměnu ropy na chemikálie na světě a prvním závodem tohoto druhu v zemi.

Aramco, které je největší ropnou firmou na světě, letos změnilo statut státního ropného gigantu na akciovou společnost a učinilo tím zásadní krok k primární veřejné nabídce (IPO) plánované na tento rok.

Prodej až pěti procent akcií podniku je klíčovým prvkem hospodářských reforem, které mají snížit závislost saúdskoarabské ekonomiky na ropném průmyslu. V této souvislosti se také snaží diverzifikovat své aktivity a rozvíjet navazující obory, což by se mohlo projevit ve zvýšení hodnoty firmy před IPO.

Aramco těží kolem deseti milionů barelů ropy denně a svou rafinační kapacitu hodlá zvýšit na osm až deset milionů ze stávajících asi pěti milionů barelů denně.

V letošním nebo příštím roce firma plánuje představit také další proces výroby chemikálií, který by zcela eliminoval parní krakování. Investuje ale rovněž do technologie, která by snížila emise motorových vozidel. Sem patří vývoj nejen účinnějšího spalovacího motoru, ale také způsobu, jak dočasně uskladnit výfukové plyny přímo v automobilech, napsala agentura Reuters.