Německá vláda hledá způsob, jak podpořit rozvoj elektromobilů

Dobíjecí stanice pro elektromobily (ilustrační foto)

Dobíjecí stanice pro elektromobily (ilustrační foto) Zdroj: Anna Vackova, E15

pav , ČTK
Německá vláda hledá způsob, jak podpořit rozvoj elektromobilů. Po německých silnicích jezdí jen desítky tisíc aut s čistě elektrickým motorem a přes 100 tisíc hybridních vozů, kabinet by jich chtěl mít do roku 2020 desetinásobek. Zavedení prémie za nákup elektromobilu, které navrhují některé spolkové země, však vláda odmítá.

Podle německého sdružení automobilového průmyslu VDA je v současnosti v Německu přihlášeno zhruba 25 tisíc aut s čistě elektrickým pohonem a 108 tisíc hybridních vozů. To je pouze zlomek z celkem 44,4 milionu všech v Německu registrovaných aut. Vláda si v minulosti stanovila cíl, aby v roce 2020 jezdilo v zemi nejméně milion elektromobilů, podle VDA se však při současném tempu jejich rozvoje podaří ve stanoveném termínu dosáhnout nanejvýš polovičního počtu.

Dálnice zdarma ani osvobození od daně nestačí

Majitelé vozů na elektrický pohon nyní neplatí daň z vlastnictví motorového vozidla a nebudou muset platit ani dálniční známky, které budou zavedeny v roce 2016. Vláda ale hledá i další způsoby, jak jejich rozvoj podpořit. Zvažuje zavedení zvýhodnění na dani z příjmu pro majitele elektromobilů, firmy by měly mít možnost rychleji tyto vozy odepisovat. Vláda se však staví odmítavě k návrhu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, která doporučuje, aby lidé při nákupu elektromobilu získali od státu jednorázovou prémii pět tisíc eur (136 tisíc korun).

Kabinet chce také v příštích třech letech poskytnout 160 milionů eur (4,4 miliardy korun) na vývoj nových baterií, které by umožnily zvýšit dojezd elektromobilů. Elektromobily také mají získat právo jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy a měla by pro ně vzniknout bezplatná parkovací místa v centrech měst.

Cena a dojezdová vzdálenost elektrických aut odrazuje

Průzkumy ale ukazují, že většina Němců koupi vozu s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem vůbec nezvažuje. Zájem o tato auta navíc meziročně klesl - zatímco loni si umělo koupi elektrického auta v příštích pěti letech představit asi 45 procent řidičů, nyní je to jen jedna třetina. Nejsou přitom žádné výrazné rozdíly mezi mladšími a staršími řidiči.

Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27 tisíc eur (740 tisíc korun), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.

Řidičům vadí i malá dojezdová vzdálenost elektrických aut, baterie vydrží v průměru na 150 kilometrů jízdy. V zemi navíc není dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, problematická je situace zejména mimo velká města. V Německu se v současnosti nachází jenom stovka rychlonabíjecích míst pro elektrické vozy, kde je možné nabít baterie do jedné hodiny. Dalších zhruba 4800 nabíjecích stanic v zemi umožňuje výrazně pomalejší nabití baterií.