Německo řeší, jak derusifikovat rafinerii, která zásobuje Berlín

Rafinérie PCK Schwedt je závislá na ruské ropě.

Rafinérie PCK Schwedt je závislá na ruské ropě. Zdroj: Profimedia

Rafinérie PCK Schwedt je závislá na ruské ropě.
Německý ministr hospodářství Robert Habeck se snažil uklidnit napjatou situaci kolem osudu rafinérie.
Rafinérie PCK Schwedt je závislá na ruské ropě, na místo dorazil situaci řešit ministr hospodářství Robert Habeck.
Rafinérie PCK Schwedt je závislá na ruské ropě, na místo dorazil situaci řešit ministr hospodářství Robert Habeck.
5
Fotogalerie

Problémy s odklonem od ruské ropy nemají pouze rafinerie v Maďarsku, Česku a na Slovensku, ale i provoz PCK ve Schwedtu v někdejší NDR. Podnik na německo-polské hranici zpracovával sirnatou ruskou ropu a její náhradu je těžké na místo dopravit. Situaci komplikuje fakt, že v něm má významný podíl ruský ropný gigant Rosněfť. Rafinerie přitom zásobuje berlínské letiště a řadu čerpacích stanic v regionu, píše agentura Bloomberg.

Plán na zákaz dovozu ruské ropy tak činí potíže i Německu, kterému hrozí ztráta ropných produktů od významného výrobce. Rafinerie Swedt dokáže denně zpracovat 220 tisíc barelů ropy, tedy více než dvojnásobek oproti tuzemskému Litvínovu.

Pokud sankce projdou v předpokládané podobě a do vnitrozemí se nepodaří dostat adekvátní náhradu za ruskou surovinu do konce roku, hrozí Berlínu a severovýchodu Německa potíže se zásobováním naftou, benzinem a leteckým palivem.

Co určuje cenu ropy?

Video placeholde
• Videohub

„Prakticky každé letadlo, policejní, hasičské auto a sanitka jsou tam poháněny palivem ze Schwedtu,“ řekla zmíněné agentuře Annekathrin Hoppeová, starostka města, v němž se rafinerie nachází. Její uzavření by podle ní bylo katastrofou.

Zařízení bylo vybudováno v šedesátých letech minulého století v duchu co nejužších vazeb východního Německa na Sovětský svaz. Je tak jednou z šesti evropských rafinerií závislých na surovině z ropovodu Družba, v tomto případě z jeho severní větve. Vzhledem ke značné vzdálenosti podniku od moře neexistuje jednoduchá možnost, jak tam dostat alternativní dodávky.

„Rafinerie není konfigurovaná pro nic jiného než pro ruskou ropu s vysokým obsahem síry,“ vysvětluje další problémy Ben Van Beurden, šéf firmy Shell, jež má v provozu zhruba třetinový podíl. Na podzim se ho snažila prodat Rosněfti, která by tak rafinerii vlastnila z 92 procent. Zbývající podíl připadá na italskou Eni.

Po začátku války na Ukrajině ale Německo plánovaný převod pozastavilo. Kabinet v Berlíně nyní hledá cesty, jak situaci vyřešit. Ministr hospodářství Robert Habeck minulý týden dorazil na místo ve snaze uklidnit zaměstnance rafinerie. „Potřebujeme vaši výrobu, vaši práci, abychom zajistili německé dodávky,“ řekl jim.

Jedním z možných řešení je staré potrubí, které spojuje Schwedt s baltským přístavem Rostock. Nepokrylo by však potřebný objem, a tak se hovoří o jeho modernizaci.

Další možností je ve spolupráci s Polskem dopravovat surovinu z Gdaňsku. Varšava, která má sama dost starostí s odklonem od ruských surovin, dává najevo, že zadarmo by to nebylo. Požaduje přinejmenším, aby Rosněfť vypadla z vlastnické struktury. Vyloučené není ani převzetí rafinerie státem.

Místní jsou každopádně skeptičtí k tomu, že se problém podaří vyřešit do konce roku, kdy by předpokládané ropné embargo mělo začít platit.