Neupadnou jim dveře? První ghanská auta zatím bojují s nedůvěrou

SUV Kantanka Onantefuo

SUV Kantanka Onantefuo Zdroj: Kantanka Group

Výrobní hala ghanské automobilky Kantanka Group
ghanský byznysmen a kazatel Kwadwo Safo
Vůz Kantanka K71 při ministerské návštěvě ghanské automobilky
Vozy ghanské firmy Kantanka Group
policejní pick-up Kantanka Omama
8
Fotogalerie
Převážně na zemědělství zaměřená západní Afrika není pro automobilový průmysl zaslíbeným regionem. Změnit to chce svérázný ghanský byznysmen a kazatel Kwadwo Safo, který rozjel vůbec první výrobu aut v Ghaně. Značka Kantanka se chlubí vysokou odolností, nutnou pro mizerné ghanské silnice. Musí ale překonat nedůvěru zákazníků.

Firma Kantanka Group zahájila prodej svých aut během loňského roku, přičemž v nabídce má v této chvíli tři modely. Vlajkovou lodí je velké SUV s názvem Kantanka Onantefuo, dalším modelem je pick-up Kantanka Omama a nejmenší vůz v portfoliu je mini SUV Kantanka K71. Ceny se pohybují v rozmezí v přepočtu od 470 tisíc až do 600 tisíc korun.

Podnik zatím bojuje s nedůvěrou zákazníků. „Největším úkolem je vybudovat důvěru v naše auta. Lidé si myslí, že jim třeba upadnou dveře, vypustí se pneumatiky nebo tak něco,“ citovala americká televize CNN ředitele společnosti, jímž je syn majitele Kwadwo Safo mladší.

Safo zdůrazňuje, že kantanky jsou stavěné na špatné ghanské vozovky. Aby jejich odolnost prokázal, věnoval několik aut policii, která je prý dostatečně prověří. „Víme, jaké tady máme silnice, vozy jsme postavili tak, aby provoz na nich vydržely,“ dodal ředitel.

Modely s pěticípou hvězdou ve znaku už získaly od úřadů všechna potřebná povolení a ghanský viceprezident Kwesi Amissah-Arthur firmě slíbil podporu vlády. Safo junior zároveň tvrdí, že už mají objednávky od velkých domácích podniků.

Podle dostupných informací továrna vozy montuje z dílů dovezených z Číny. Z Ghany prý pochází dřevo pro výrobu palubní desky a kůže na sedačky. Kantanky mají pohon všech kol a oba větší modely jsou k dispozici v benzinové i naftové verzi. Evropské řidiče zvyklé u velkých terénních aut na „nadupané“ motory by ale ghanské kantanky nejspíš zklamaly, rozhodně nejde o žádné výstřelky moderní techniky.

Objem motorů se sice pohybuje kolem 2,5 litru, jenže výkon dieselů činí jen 70 a 76 kilowattů, benzin pak nabízí 105 kilowattů. Maximální rychlost dosahuje 130 až 140 kilometrů za hodinu. Motory splňují pouze starší emisní normy Euro 4, respektive Euro 3.

Vynalézavý ghanský Apoštol
Majitel firmy Kwadwo Safo je v Ghaně proslulou figurou, médii přezdívanou Apoštol. V 70. letech minulého století založil církev Kristo Asafo a zároveň začal podnikat. Nyní v rámci své skupiny Kantanka Group vlastní farmy na pěstování kakaa, palmového oleje nebo ananasů a dopravní i výrobní firmy. Považuje se za vynálezce a inovátora. Chlubí se například vývojem motorů pro různé dopravní prostředky. Na internetu se dají nalézt praktické testy některých jeho vynálezů, které ale vypadají značně absurdně. Jde například o podivné obrněné vozidlo, helikoptéru nebo robota. První auto údajně sestavil již v roce 1998.

Kritici namítají, že nabízené modely si za výše uvedené ceny mohou dovolit jen bohatší Ghaňané. Společnost však slibuje, že ještě letos uvede dostupnější auta. Kwadwo Safo mladší míří s plány vysoko. Chce zvětšit počet linek až na pět a do budoucna hodlá montovat i autobusy či dodávky. Navíc se nechce omezovat jen na domácí trh. „Jednoho dne budeme po celém světě,“ říká neskromně.

V Africe je autoprůmysl v plenkách. Větší tradici má v podstatě jen v Jihoafrické republice a v některých arabských zemích na severu kontinentu. Podle zatím posledních zveřejněných čísel o celosvětové produkci z roku 2014 stoupla výroba aut v celé Africe o 11 procent na 708 tisíc vozů ročně. Pro srovnání, jen v Česku se ve stejné době vyrobilo 1,25 milionu vozidel.