Norsko řeší problém: příliš mnoho elektromobilů

Tesla Model S

Tesla Model S Zdroj: CC BY-ND 2.0: Steve Jurvetson

Norsko je jedním z evropských lídrů v oblasti elektromobility. Aut "do zásuvky" zde jezdí kolem 11 tisíc. Na celkovém trhu se podílejí třemi procenty. Norové ale teď řeší, co s tolika auty dělat. Vozidla mají totiž výsady, na které normální auto nedosáhne.

Norsko je jednou z mála zemí Evropy, kde počet elektromobilů překonal hranici 10 tisíc kusů. Není se čemu divit, norská vláda je elektromobilitě nakloněna. Zatímco v případě auta s klasickým motorem si Nor musí připravit peníze na tučnou daň, nákup elektrického auta je daleko výhodnější, uvádí ekobonus.cz.

To je mimochodem důvod, proč si americký výrobce elektromobilů Tesla Motors vybral právě Norsko pro vstup na evropský trh. Pro kalifornskou značku to byla trefa do černého, její Model S se zde stal nejprodávanějším autem na elektřinu. Současně s tím Tesla v Norsku postavila první evropskou síť dobíjecích stanic zvaných Supercharger.

Elektromobil v Norsku: dotované auto, které může kamkoliv

Mimořádná podpora elektromobility ale začíná Norům dělat starosti. Elektrická auta stojí státní kasu kvůli daňovým úlevám nemalé peníze. Jak vypočítal server Greencarreports.com, za každou uspořenou tunu oxidu uhličitého zaplatí norský stát a potažmo tedy daňoví poplatníci víc než 9900 euro. Na trhu s emisními povolenkami se přitom v Evropě platí za tunu oxidu uhličitého kolem čtyř eur.

Vzhledem ke stále malému dojezdu si Norové kupují elektromobil až jako druhé nebo třetí auto. Tím ztrácí výrazná podpora alternativního pohonu efekt, popisuje zmíněný web.

Oslo a další norská města navíc musejí řešit fakt, že elektrická auta mají výsadu využívat pruhy vyhrazené pro hromadnou dopravu. S přibývajícím počtem aut do zásuvky se doprava v městech stále více komplikuje. Elektromobily prý brzdí provoz. „Je určitě pozitivní, že díky podpoře roste počet elektromobilů na norských silnicích, ale současně je důležité si uvědomit, že vzhledem k prostředí je městská doprava také velmi efektivní,“ uvedl Ivar Christiansen z dopravního úřadu v Oslo pro deník The Norway Post.

V norských médiích se proto stále častěji objevují hlasy, že by se mělo všem výhodám učinit přítrž. Jak uvádí The Norway Post, nejpravděpodobnějším datem, kdy Norsko přestane mohutně podporovat elektromobilitu, je rok 2017. Tehdy už bude na norských silnicích jezdit 50 tisíc elektrických aut, předpovídá deník.