O trolejbusy Škody Electric je zájem. Firma rekordně zvýšila tržby | E15.cz

O trolejbusy Škody Electric je zájem. Firma rekordně zvýšila tržby

Trolejbus Škoda Electric na Slovensku
Trolejbus Škoda Electric na Slovensku
• 
ZDROJ: Skoda Electric,

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Plzeňská Škoda Electric loni utržila historicky rekordních 6,2 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Letos firma plánuje prodeje kolem 5,4 miliardy korun. Podnik loni vyrobil rekordních 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily 60 procent tržeb. Zbytek tvořily pohony pro různá elektrická vozidla a trakční motory.

Společnost chce letos vyrobit 260 trolejbusů. „Loňských 300 vozů bylo specifických tím, že jsme měli otevřenou ještě jednu linku v motorárně, takže jsme jeli na tři směny,“ řekl generální ředitel firmy Jaromír Šilhánek. Díky velkým zakázkám v motorárně tam letos firma musela linku zrušit.

„Letošek je de facto stejně úspěšný jako loňský rok. Z pohledu vytížených kapacit jsme úplně na 100 procentech. Dokonce jsou zákazníci, kteří by chtěli dodat vozy ještě letos, ale to už prostě musíme odmítat,“ uvedl Šilhánek. Podnik tak vyrobí 260 vozů ve dvou směnách s tím, že některé finální montáže dává partnerům, například vozy pro Brno ostravské Ekově.

Letos se očekávají menší tržby

Celkové tržby by se měly letos pohybovat mezi 5,3 až 5,5 miliardy korun, což je sice meziročně o zhruba jednu miliardu méně; v minulých letech se ale pohybovaly mezi třemi až čtyřmi miliardami korun.

Podle Šilhánka se letos zvyšuje výroba pohonů i motorů. „Motory budou tvořit přes miliardu korun, pohony 1,3 miliardy korun,“ řekl. Trolejbusy pak zajistí téměř tři miliardy korun.

Od Deutsche Bahn až po Mexiko

Motory a pohony dodává firma i podnikům Škody Transportation, do jejíž skupiny patří. Například pohony do tramvají pro Bratislavu a do vlaků NIM Express pro německé dráhy Deutsche Bahn. S motory se nyní podnik dostal na polský trh, kam je dodává pro modernizované vlakové jednotky. Dále dodává velké objemy motorů koncernu GE pro lokomotivy v Kazachstánu. Běží jejich plná sériová výroba, řekl ředitel.

Z trolejbusů pokračuje Riga, Budapešť, Bratislava, Brno a Boloňa, což jsou největší zakázky; vývoz vozů tvoří zhruba 70 procent. Zákazníci se stále více přesouvají do západní Evropy a dále, nově například do Mexika.

Další čtyři vozy do Bánské Bystrici
Škoda Electric v Bánské Bystrici uspěla s trolejbusy typu 30 Tr a 31 Tr, dodávka se uskuteční během podzimu 2015. Místní dopravní podnik po devatenácti nových vozech, které získal od Škody Electric v roce 2011, nyní objednává další čtyři vozidla. Bánská Bystrica tím získává kompletní moderní flotilu trolejbusů.

Škoda Electric, jejíž čistý zisk v roce 2013 činil 483 milionů korun, udrží letos stejný počet zhruba 800 zaměstnanců. Agenturní pracovníci budou i do budoucna tvořit maximálně desetinu stavu a firma je bude využívat pouze na vykrývání špiček. Celou výrobu máme postavenou na kmenových lidech, kteří jsou klíčoví, dodal. Podnik drží několik let investice do vývoje a nových technologií 200 až 300 milionů korun ročně.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.