Obrana opraví vrtulníky za tři miliardy

Vrtulníky Mi-17 ruské výroby

Vrtulníky Mi-17 ruské výroby Zdroj: wired.com

Státní zbrojovka LOM Praha, která pro armádu opravuje leteckou techniku a v poslední době se potýká s ekonomickými problémy, podepíše s ministerstvem obrany smlouvy za více než tři miliardy korun. Jde o generální opravy dohromady 52 vrtulníků ruské provenience typové řady Mi za zhruba 2,4 miliardy s DPH. Odsouhlasila to vláda. Koncem loňského roku pak bylo rozhodnuto o zakázkách na údržbu, servis a dodávky náhradních dílů za dalších 730 milionů. Jako první o tom informoval server E15.cz.

V obou případech se jedná o rámcové smlouvy týkající se tříletého období 2012 až 2014. „Nepředpokládáme, že bychom obě částky vyčerpali,“ řekl mluvčí úřadu Jan Pejšek. Vše záleží na tom, jak bude v příštích letech vypadat rozpočet rezortu. Letos má LOM získat zakázku na generální opravy tří dopravních vrtulníků Mi-171 dohromady za 180 milionů. Stroje mají být napřesrok nasazeny v Afghánistánu, podobné úkoly tam plnily už v minulých letech.

O opravách bojových vrtulníků se teprve rozhodne

Celkové částky jsou podle šéfa sekce vyzbrojování Pavla Bulanta záměrně nastaveny vysoko, aby ministerstvo nemuselo uzavírat více smluv na opravy vrtulníků. „Nebo abychom mohli reagovat na nenadálé potřeby letectva je nemuseli smlouvy uzavírat na poslední chvíli, což zpravidla vzbuzuje kritiku,“ dodal Bulant.

Do jedné rámcové smlouvy se tak vejde více zakázek. Necelé dvě a půl miliardy by resort stálo, pokud by nechal opravit všechny vrtulníky Mi, které má ve výzbroji. Tedy i bojové Mi-24/35, které mají být podle Bílé knihy o obrany vyřazeny a odprodány. Podle všeho se ale zdá, že o případném provedení generálních oprav těchto strojů bude rozhodnuto až na základě závěrů připravované koncepce rozvoje vrtulníkového letectva. Ta se v současnosti dokončuje.

Letošek bude pro LOM zlomový, podnik je v restrukturalizaci

Podle ministerstva umožní obě smlouvy stabilizovat ekonomickou situaci LOM, udržet vněm zaměstnanost minimálně v tříletém horizontu a také zajistit celý životní cyklus zejména perspektivních vrtulníků Mi-171. Vedle Ruska je firma od loňska jediným držitelem veškerých potřebných certifikací k opravám strojů řady Mi.

Minulý rok byl v druhé největší letecké továrně v Česku zahájen audit, nyní probíhá její restrukturalizace. Firma má odprodávat nepotřebné zásoby a snižovat náklady. „Musíme najít nějaký model financování,“ poznamenal loni na podzim generální sekretář rezortu Jan Vylita. V této souvislosti se mimo jiné zmínil o bankovních úvěrech.

Situace v LOM začala být vážná na začátku loňského roku, podnik fungoval jen na 60 procent. Zlomový pro podnik stoprocentně vlastněným rezortem obrany má být právě letošní rok.

Historie LOM Praha sahá do roku 1915, kdy byl v leteckém oddělení firmy Breitfeld - Daněk vyroben první letecký motor. Společnost se později začlenila do Českomoravských strojíren, které se v roce 1927 sloučily s koncernem ČKD. V roce 1989 se Letecké opravny Malešice staly státním podnikem zřízeným ministerstvem obrany. Ozbrojené síly byly a jsou jeho hlavním zákazníkem. V loňském roce LOM vyhrály výběrové řízení na opravu dvou maďarských a dvou bulharských dopravních vrtulníků Mi-17 v hodnotě 250 milionů korun. Tendr vypsala specializovaná agentura Severoatlantické aliance. Zástupci firmy doufali, že se tak rozjede projekt opravy všech ruských vrtulníků v NATO. V současnosti pracuje v LOM zhruba jeden tisíc zaměstnanců, po Aeru Vodochody jde o druhou největší českou leteckou továrnu.