Odběry energií mohou lidem „zčernat“ | E15.cz

Odběry energií mohou lidem „zčernat“

Elektřina
Elektřina
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Jan Žižka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Odběratelům elektřiny a plynu, kteří využijí zákonné možnosti odstoupit na poslední chvíli od smlouvy s novým dodavatelem, hrozí komplikace. Kvůli nejasným pravidlům se mohou dostat do situace, kdy nebude jasné, od koho vlastně elektřinu či plyn odebírají. Lidé tak podle informací deníku E15 čelí riziku, že budou popotahováni za neoprávněný odběr.

„Současná zákonná úprava vnáší zmatek a výrazně komplikuje proces změny dodavatele energií,“ uvedl Petr Landovský, technický ředitel společnosti Centropol Energy, která je z hlediska počtu zákazníků jedničkou mezi alternativními obchodníky s elektřinou.

Operátor trhu OTE se chystá problém řešit, ale situaci mu komplikuje legislativní přílepek, kterým poslanci na konci minulého roku změnili energetický zákon. Zákazník, který uzavřel smlouvu s novým dodavatelem třeba v místě svého bydliště, má možnost od ní odstoupit ještě pět kalendářních dní před zahájením dodávky. Jenže to už je celý proces změny dodavatele v plném proudu, nový dodavatel ji podle příslušné vyhlášky musí fakticky nahlásit nejpozději pět pracovních dní před zahájením dodávky.

Možnost zákazníka odstoupit od smlouvy ještě pět dní před tím, než nový dodavatel zahájí dodávku elektřiny nebo plynu, měla lidem poskytnout co nejsilnější obranu proti neseriózním prodejcům. Odběratel tak získává možnost vrátit se k původnímu obchodníkovi.

Operátor trhu se ale shoduje s obchodníky, že přílepek zákazníkům přináší komplikace. Podle některých zdrojů bylo skutečným záměrem spíše bránit změnám dodavatelů, což by vyhovovalo dominantním společnostem jako ČEZ.

Současná pravidla vyžadují vyšší kontrolu, zákazníkům však nepomohou

„Jakékoli řešení zafixované v prováděcích předpisech, nepřinese jednoznačný efekt pro zákazníka a bude znamenat zvýšení nároků na kontrolní činnost. Přílepek je z pohledu OTE jako neutrálního operátora trhu zbytečný a jeho aplikace přinese jen nové problémy,“ řekl předseda představenstva OTE Jiří Šťastný.

Potíž je i v tom, že informační systém OTE zatím nebyl na možnost ukončení procesu změny dodavatele na poslední chvíli nastaven. A celý proces údajně trvá deset pracovních dní. Po tuto dobu by tedy nemuselo být jasné, kdo vlastně elektřinu či plyn z obchodního hlediska dodává, i když samotné dodávky by se samozřejmě nezastavily.

OTE se dokonce připravuje na možnost, že by třeba kvůli pozdnímu doručení mohlo odstoupení zákazníka od nového dodavatele dorazit až poté, co obchodník zahájí dodávky. Operátor hodlá pro tyto případy nastavit přesná pravidla a celý proces změny dodavatele urychlit. Ne všichni věří, že to bude stačit.

„Mělo by co nejrychleji dojít k legislativní nápravě tak, aby byly minimalizovány negativní dopady na všechny účastníky trhu s energiemi v ČR,“ uvedl Petr Landovský z Centropolu. Změnu zákona ovšem nemůže předkládat ani OTE ani , to už by byl úkol pro ministerstvo průmyslu.

Zákazníkům hrozí sankce

Nedotažená snaha ochránit zákazníky před pochybnými prodejci elektřiny a plynu se ukazuje jako kontraproduktivní i v dalším případě. Chaos na trhu vznikl kvůli tomu, jak je uplatňována novela energetického zákona, která vstoupila v platnost loni. Ta umožňuje zákazníkovi odstoupit od smlouvy v případě, že dodavatel zvýší ceny. Pokud to obchodník klientovi přímo neoznámí, má zákazník na odstoupení lhůtu tří měsíců.

Podle zpřesnění Energetického regulačního úřadu (ERÚ) musí být případné oznámení adresné a individuální, ideálně formou doporučeného dopisu. To si ovšem dodavatelé vyhodnocují jako příliš nákladné, takže oznámení neposílají. Fakticky tak začíná hrát roli ustanovení o tříměsíční lhůtě, čehož prodejci využívají k přetahování zákazníků právě v tomto období.

Vzhledem k rozdílným lhůtám pro odstoupení od smlouvy a pro zahájení procesu změny dodavatele se lidé mohou dostat do situací, kdy mají zároveň dva dodavatele – starého a nového. Od starého dodavatele pak hrozí sankce v řádu tisíců korun. Někteří obchodníci posílají zákazníkům dopisy očerňující konkurenční dodavatele. ERÚ se snaží situaci řešit vydáním etického kodexu obchodníka.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.