Odboráři v TPCA chtějí kratší směny, požadují osmihodinovou pracovní dobu

Výroba v TPCA

Výroba v TPCA Zdroj: TPCA

Odbory v kolínské automobilce TPCA požadují zavedení osmihodinové pracovní doby. Dosud se pracuje v desetihodinovém směnném režimu čtyři dny v týdnu. "Naším hlavním cílem nejen v letošním kolektivním vyjednávání je snižování zátěže zaměstnanců, proto jsme přišli s návrhem na změnu pracovní doby a chceme se s firmou dohodnout na zavedení 'osmiček'," uvedl předseda odborové organizace TPCA ASO Kolín Imrich Rezek.

„Je zapotřebí myslet na to, že naši zaměstnanci stárnou a kratší směny a delší odpočinek mezi nimi jsou z dlouhodobého hlediska pro ně výhodnější, nehledě na to, že v 'osmičkách' pracuje většina výrobních firem v České republice,“ dodává předseda OS KOVO při TPCA Ivo Navalaný.

Odbory také navrhují zvýšení mezd o 1200 korun (5,2 procenta) pro zaměstnance ve výrobě, TPCA do kolektivního vyjednávání vstoupila s nabídkou 450 korun, což představuje dvouprocentní nárůst.

„Respektujeme, že diskuse o 'osmičkách' bude jedním z hlavních témat letošního vyjednávání. Je ovšem zapotřebí najít nejlepší variantu pracovní doby, abychom na jedné straně neztratili naši flexibilitu a na straně druhé vyšli vstříc zaměstnancům,“ řekl mluvčí automobilky Marek Hovorka.

Kolektivní smlouva vyprší koncem března

Obě strany mají za cíl dohodnout se do 31. března, kdy vyprší současná kolektivní smlouva. Zástupci vyjednávacích týmů se proto budou pravidelně setkávat při jednáních o budoucí podobě kolektivní smlouvy.

V TPCA pracuje na 3000 zaměstnanců a průměrná mzda v dělnických profesích je 30 600 korun. TPCA loni vyrobila 219 054 vozů, meziročně o osm procent více. Za nárůstem stojí poptávka po nové generaci všech tří modelů malých vozů, která se v TPCA začala vyrábět v květnu 2014.

Továrna chce i letos vyrobit kolem 220 tisíc vozů. V prvním pololetí tohoto roku plánuje přijetí asi 100 až 150 nových zaměstnanců do výroby. Zároveň ale chce v období mezi lety 2015 a 2017 uspořit až 30 procent nákladů.