Plán na letecko-zbrojní gigant krachuje. Velmoci se nedohodly

Cvičný britský letoun BAE Hawk

Cvičný britský letoun BAE Hawk

Evropský výrobce letecké techniky EADS a britská zbrojovka BAE Systems kvůli rozporům mezi vládami Francie, Británie a Německa ukončili jednání o vzájemné fúzi. Obě společnosti to sdělily čtyři hodiny před podvečerní uzávěrkou nahlášení dohody. Znamená to krach plánu, z nějž měla vzejít největší zbrojní a letecká společnost světa s tržní hodnotou 45 miliard dolarů (asi 870 miliard korun).

BAE uvedla, že zájmy jednotlivých vlád nebylo možné smířit a sloučit je s cílem, které si obě firmy pro fúzi vytyčily. „Vedení BAE Systems a EADS se proto rozhodla, že v nejlepším zájmu jejich firem a akcionářů bude jednání ukončit a dál se zaměřovat na sledování svých vlastních strategií,“ uvedla britská firma podle agentury Reuters.

Obě firmy oznámily plán spojení před měsícem a britský dohled nad kapitálovým trhem stanovil termín pro nahlášení fúze na dnešek večer. Vedení EADS a BAE v posledních dnech sledovala jednání mezi vládami, aby zhodnotila, zda má cenu požádat o prodloužení uzávěrky.

Spojení musely odsouhlasit Paříž, Berlín a Londýn s tím, že fúzi by poté musely schválit i úřady v USA. Francie požadovala, aby měla ve spojené skupině dostatečně vysoký státní podíl. Pro Británii bylo s ohledem na postoj USA naopak podmínkou dodržení limitu celkové státní účasti a Německo trvalo na tom, že musí mít stejný podíl jako Francie. Napjatá jednání posledních dní ukázala, že tato trojčlenka žádné řešení nemá.

Louis GalloisLouis Gallois | ctk

Podle zdroje agentury Reuters stálo za zablokováním fúze Německo. „Německo zablokovalo dohodu, ačkoli byly splněny všechny požadavky německé strany,“ řekl zdroj. Některé zdroje ještě před kolapsem dohody upozorňovaly, že navrhovaná transakce se nelíbí německé kancléřce Angele Merkelové.

Generální ředitel EADS Tom Enders a šéf BAE Ian King vyjádřili zklamání z neúspěchu plánu na spojení. „Je samozřejmě škoda, že jsme neuspěli. Jsem ale rád, že jsme to zkusili,“ řekl Enders. King potvrdil, že hlavním problémem při jednáních byl postoj Německa. „Pro odpor ze strany Německa nebyl poskytnut žádný pádný důvod,“ upozornil navíc mluvčí EADS.

Náměstek německého ministra hospodářství Peter Hintze po krachu jednání uvedl, že průmyslovým zájmům Německa nejlépe poslouží, když zůstane společnost EADS nezávislá. Německý ministr obrany Thomas De Maiziere nicméně odmítl tvrzení, že německé námitky byly hlavním důvodem kolapsu jednání.

Fúzí měl vzniknout globální gigant s ročními tržbami zhruba 72 miliard eur (1,8 bilionu korun) a se 220 tisíci zaměstnanci. Nová skupina by v leteckém a zbrojním průmyslu odsunula na druhou příčku americkou společnost Boeing.