Poslední cesta českých vlaků: v České Třebové rozeberou sto lokomotiv ročně

Depo Českých drah v České Třebové

Depo Českých drah v České Třebové Zdroj: ctk

Depo Českých drah v České Třebové
Depo Českých drah v České Třebové
Depo Českých drah v České Třebové
Depo Českých drah v České Třebové
Depo Českých drah v České Třebové
6
Fotogalerie
Na "hřbitově lokomotiv" v depu Českých drah v České Třebové čekají na rozebrání stovky vysloužilých strojů. Některé skončí ve šrotu, jiné poslouží na náhradní díly. Jen výjimečně se po renovaci zachrání historické vozy, které pak slouží jako muzejní exponáty, řekl inženýr železniční dopravy pro provoz David Vavroušek.

„Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii,“ uvedl Vavroušek. Depo zlikviduje například okolo stovky lokomotiv ročně.

Na odstavné ploše jsou v řadách vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. Některé jsou poškozené, mnohé posprejované. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotiva řady 113 zvaná Žehlička, řady 742 „Kocour“, motorové vozy řady 850 „Krokodýl“, elektrické jednotky řady 470 „Kraken“ a 451 a 452 zvané pantograf či „Žabí tlama“.

Česká Třebová je jediné místo v Česku, kde se vyřazená vozidla shromažďují. Dráhy je postupně formou soutěže nabízejí soukromým firmám k prodeji a rozebrání. Někdy také poslouží cvičení policie či hasičů.

Kdysi na tomto místě byla skládka uhlí pro parní lokomotivy. Později zde železničáři tyto lokomotivy odstavovali a uvažovalo se o to, zda vybudovat v Třebové železniční skanzen. Z nápadu sešlo, ale vyřazované vozy už zůstaly. Koncem tisíciletí převažovaly na odstavné ploše těžké nákladní lokomotivy řady 781 „Sergej“, po nich lokomotivy řady 735 „Pielstick“, 771 „Čmelák“ a 181 „Šestikolák“.

Rozřezání autogenem nebo rozebrání na díly se vyhne jen zlomek strojů, které mají historickou cenu. Jsou postavené zvlášť a měly by se opravit pro muzejní účely. Jsou mezi nimi například dva tendry parních lokomotiv, jeden byl dodán v rámci poválečné pomoci organizace UNRRA, staré vagony později přestavěné pro dílenské a obytné účely nebo cisternový vůz z první republiky. Unikátem je původní vagon, který přepravoval československé legionáře v první světové válce, v budoucnu po opravách by měl být součástí připravovaného legionářského vlaku.