Poslední cesta českých vlaků: v České Třebové rozeberou sto lokomotiv ročně
„Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii,“ uvedl Vavroušek. Depo zlikviduje například okolo stovky lokomotiv ročně.
Na odstavné ploše jsou v řadách vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. Některé jsou poškozené, mnohé posprejované. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotiva řady 113 zvaná Žehlička, řady 742 „Kocour“, motorové vozy řady 850 „Krokodýl“, elektrické jednotky řady 470 „Kraken“ a 451 a 452 zvané pantograf či „Žabí tlama“.
Česká Třebová je jediné místo v Česku, kde se vyřazená vozidla shromažďují. Dráhy je postupně formou soutěže nabízejí soukromým firmám k prodeji a rozebrání. Někdy také poslouží cvičení policie či hasičů.
Kdysi na tomto místě byla skládka uhlí pro parní lokomotivy. Později zde železničáři tyto lokomotivy odstavovali a uvažovalo se o to, zda vybudovat v Třebové železniční skanzen. Z nápadu sešlo, ale vyřazované vozy už zůstaly. Koncem tisíciletí převažovaly na odstavné ploše těžké nákladní lokomotivy řady 781 „Sergej“, po nich lokomotivy řady 735 „Pielstick“, 771 „Čmelák“ a 181 „Šestikolák“.
Rozřezání autogenem nebo rozebrání na díly se vyhne jen zlomek strojů, které mají historickou cenu. Jsou postavené zvlášť a měly by se opravit pro muzejní účely. Jsou mezi nimi například dva tendry parních lokomotiv, jeden byl dodán v rámci poválečné pomoci organizace UNRRA, staré vagony později přestavěné pro dílenské a obytné účely nebo cisternový vůz z první republiky. Unikátem je původní vagon, který přepravoval československé legionáře v první světové válce, v budoucnu po opravách by měl být součástí připravovaného legionářského vlaku.