Pražská strojírna už není závislá na Praze, výhybky vyváží i do Austrálie
Po roce 2007 však prošla restrukturalizací, snížila počet zaměstnanců o třetinu na současných 92, zaměřila se na zahraniční trhy a loni poprvé klesl podíl dodávek pro českou metropoli pod padesát procent. Její hlavní artikl, tramvajové výhybky, putovaly do desítky zemí světa, především pak do Švédska, Alžírska a Austrálie. Tramvajový projekt v australském Melbourne je pro firmu klíčový i letos.
Zatímco loni tržby od protinožců činily 21 milionů, letos by měly vzrůst na více než sedmdesát milionů. Celkově společnost očekává obrat kolem 260 milionů korun, o dvacet milionů více než loni. Deset až patnáct procent obratu má firma z dalších měst v Česku, kde jezdí tramvaje.
„Tuzemsko je ale trh, který nelze nafukovat. Tady toho už prostě víc neuděláme, takže jedinou možnou cestou je vývoz,“ uvedl šéf strojírny Vladimír Říha. Po nových zakázkách se poohlíží mimo jiné na Blízkém východě a nevzdává ani návrat do Spojených států, kde firmu zbrzdilo krizové pravidlo o preferenci domácí výroby.
Rustonka patřila mezi první průmyslové firmy v hlavním městě, pohříchu se řadí také k těm posledním. Před šesti lety vyklidila tradiční areál v Karlíně a přesunula se na kraj města do Vinoře. „Určitě ale nemáme zaječí úmysly. Už proto ne, že jsme sortimentem stále hodně navázaní na Prahu. Ta mimochodem patří mezi města s nejrozsáhlejší tramvajovou sítí na světě,“ doplnil Říha.