Příští Air Force One opět postaví Boeing

Současný Air Force One

Současný Air Force One Zdroj: US Air Force

Interiér DC9 z prezidentské letky
Interiér DC9 z prezidentské letky
Interiér DC9 z prezidentské letky
Interiér DC9 z prezidentské letky
První Air Force One, Douglas C-54 Skymaster
7
Fotogalerie
Američtí prezidenti budou dál létat v „Jumbu“. Letectvo USA totiž zakázku na příští prezidentský speciál Air Force One stejně jako již několikrát v minulosti opět přiřklo Boeingu. Výběrové řízení na nástupce stárnoucích boeingů 747 se nepřipouští.

Boeing 747-8 je podle šéfky letectva Deborah Lee James jediným letadlem „vyráběným v USA, které zcela splňuje všechny nezbytné podmínky, aby vykonávalo prezidentskou misi“. Soutěž ale nebude vyloučena úplně - dodavatelé se mohou utkat například o zakázky na různé palubní systémy.

OBRAZEM: Letadla, která sloužila jako Air Force One

Podle amerického letectva by současný prezidentský speciál kromě modernější verze stejného letadla mohl nahradit jedině Airbus A380. Ten ale nedokáže splnit jednu podmínku – výroba probíhá v Evropě. Firma sídlící ve francouzském Toulouse také sama už v roce 2013 oznámila, že o zakázku nebude usilovat.

Současné boeingy 747-200, které prezident používá, dosáhnou své plánované životnost 30 let v roce 2017. Většina aerolinek už letadla stejného typu vyřadila před mnoha lety a armáda se tak potýká s nedostatkem náhradních dílů a časově náročnější údržbou.

Boeing 747-8Boeing 747-8 | BoeingJako základ pro příští Air Force One poslouží Boeing 747-8

Ve službě budou přesto muset stávající stroje vydržet déle. Testování nových letadel má začít nejdříve v roce 2018 a se zařazením do provozu se počítá v roce 2023. Podle deníku Wall Street Journal letectvo na tři nové prezidentské speciály vyčlenilo 1,65 miliardy dolarů. Také nová letka by měla mít životnost 30 let.

Prezidenti nelétali vždy boeingem
Myšlenka zvláštního prezidentského letadla se poprvé objevila v roce 1943. O dva roky později se prezident Franklin Delano Roosevelt vydala na jaltskou konferenci na palubě upraveného Douglasu C-54 přezdívaného Svatá kráva, který používal i jeho nástupce Henry Truman.
Volací znak „Air Force One“, pro letadlo, na jehož palubě cestuje prezident, se začal používat poté, co se Lockheed Constellation s Dwightem Eisenhowerem ocitl ve stejném vzdušném prostoru s jiným letadlem, které shodou okolností používalo stejný volací znak.
Boeingy začala prezidentská letka používat v roce 1959 s příchodem typu 707. Několik těchto strojů pak nejvyšší představitelé USA používali až do roku 1998, už v roce 1990 je ale nahradily současné Boeingy 747.