Příští Air Force One opět postaví Boeing
Boeing 747-8 je podle šéfky letectva Deborah Lee James jediným letadlem „vyráběným v USA, které zcela splňuje všechny nezbytné podmínky, aby vykonávalo prezidentskou misi“. Soutěž ale nebude vyloučena úplně - dodavatelé se mohou utkat například o zakázky na různé palubní systémy.
OBRAZEM: Letadla, která sloužila jako Air Force One
Podle amerického letectva by současný prezidentský speciál kromě modernější verze stejného letadla mohl nahradit jedině Airbus A380. Ten ale nedokáže splnit jednu podmínku – výroba probíhá v Evropě. Firma sídlící ve francouzském Toulouse také sama už v roce 2013 oznámila, že o zakázku nebude usilovat.
Současné boeingy 747-200, které prezident používá, dosáhnou své plánované životnost 30 let v roce 2017. Většina aerolinek už letadla stejného typu vyřadila před mnoha lety a armáda se tak potýká s nedostatkem náhradních dílů a časově náročnější údržbou.
Boeing 747-8 | Jako základ pro příští Air Force One poslouží Boeing 747-8
Ve službě budou přesto muset stávající stroje vydržet déle. Testování nových letadel má začít nejdříve v roce 2018 a se zařazením do provozu se počítá v roce 2023. Podle deníku Wall Street Journal letectvo na tři nové prezidentské speciály vyčlenilo 1,65 miliardy dolarů. Také nová letka by měla mít životnost 30 let.
Prezidenti nelétali vždy boeingem |
---|
Myšlenka zvláštního prezidentského letadla se poprvé objevila v roce 1943. O dva roky později se prezident Franklin Delano Roosevelt vydala na jaltskou konferenci na palubě upraveného Douglasu C-54 přezdívaného Svatá kráva, který používal i jeho nástupce Henry Truman. |
Volací znak „Air Force One“, pro letadlo, na jehož palubě cestuje prezident, se začal používat poté, co se Lockheed Constellation s Dwightem Eisenhowerem ocitl ve stejném vzdušném prostoru s jiným letadlem, které shodou okolností používalo stejný volací znak. |
Boeingy začala prezidentská letka používat v roce 1959 s příchodem typu 707. Několik těchto strojů pak nejvyšší představitelé USA používali až do roku 1998, už v roce 1990 je ale nahradily současné Boeingy 747. |