Profil značky: Porsche do každé rodiny? Již brzy

Porsche 911

Porsche 911 Zdroj: Porsche

Až dosud byla značka Porsche považována za luxusní a pro mnohé nedosažitelnou. Výrobci sportovních vozů se dařilo udržovat křehkou rovnováhu mezi počtem vyrobených aut, jejich cenami a ziskem. Nyní se ale cosi mění. Vypadá to, že německý premiant chce dobýt svět, když oznámil záměr prodávat ročně 200 tisíc vozů.

Neohrozí masovější výroba kvalitu vozů Porsche nebo jejich exkluzivitu? Kam až automobilka hodlá vystoupat, ptají se automobiloví experti. Stačí se jen podívat na odbyt vozů Porsche – v roce 2003 prodal německý výrobce 71 tisíc aut, loni již 162 tisíc.

Raketový růst

Zatím se žádné špatné zprávy neobjevují, kvalita vozů je stále vynikající. Porsche roste nejen v prodejích, ale i v zisku, jeho byznys jen kvete. Ale co se stane příští rok, pokud německá automobilka svůj „dvousettisícový“ záměr naplní? Tedy pokud se tak nestane už letos při zběsilém tempu, jaký nabrala. Vždyť jen v letošním prvním čtvrtletí Porsche zaznamenalo provozní zisk ve výši 700 milionů eur (19,2 miliardy korun). Vypadá to, že do Volkswagenu, kterému značka patří, přinese letos více peněz než loňských 2,6 miliardy eur (71,5 miliardy korun).

Prodeje PorscheProdeje Porsche | E15

Za prvních šest měsíců letošního roku Porsche posílilo své pozice na všech klíčových trzích, když celkově prodalo 87 800 vozů, to bylo o osm procent více než v roce 2013. Zvlášť velký zájem projevili zákazníci na starém kontinentu. Počet prodaných vozů v Evropě stoupl na 30 tisíc, což bylo v meziročním srovnání o 14 procent více. Z toho 12 300 vozů zůstalo v Německu. V USA prodal německý výrobce sportovních aut 23 tisíc aut (+ 5 procent), v Číně 19 800 (+ 8 procent). Nejvíce žádaným modelem byl Cayenne (37 200), následovaný modelem 911 (15 615).

Značce se nebývale dařilo i v Česku. „Prodeje Porsche jsou na velmi dobré úrovni. Za posledních sedm měsíců bylo v našich autorizovaných Porsche Centrech v Praze a Brně prodáno 150 sportovních a luxusních vozů této značky, což znamená nárůst o zhruba 46 procent oproti loňskému roku,“ řekl generální ředitel Porsche Inter Auto CZ Christian Lang.

O kvalitě vozů zatím není pochyb, potvrzují ji každoročně i zákaznické průzkumy spolehlivosti vozů pořádané společností J. D. Power. V USA, tradičně nejnáročnějším motoristickém trhu, obsadila letos značka Porsche nejvyšší příčku. Navázala tak na úspěch z loňska.

Také jednotlivé modely se prosadily – Boxster, 911 a Panamera ve svých kategoriích na první místa, Cayenne skončil druhý za Lincolnem MKX. A podobně Porsche a jeho modely uspěly i v separátním německém hodnocení J. D. Power.

Nejlevnější Porsche

Nové SUV Macan boduje na celém světě a v centrále Porsche si mnou ruce. Tohle nám vyšlo! To je ten správný impulz pro celosvětové prodeje. Na Macan, což je auto, které čerpalo mnohé ze svého koncernového sourozence Audi Q5, jsou vedeny pořadníky, v mnoha zemích se na tento vůz čeká i půl roku.

Porsche oznámilo, že od příštího roku hodlá vyrábět 50 tisíc macanů ročně, ale možná své plány přehodnotí, když zváží šílenství, které zachvátilo zákazníky. Model zaujal i v Česku. „Nová pátá modelová řada Macan má třiatřicetiprocentní podíl na celkových prodejních výsledcích. Jinými slovy: každé třetí prodané Porsche v České republice je dnes Macan. Ostatní modely prokazují stabilní hodnoty,“ dodal Lang.

PorschePorsche | Porsche

Když se Matthias Müller stal v roce 2010 šéfem Porsche, přišel s myšlenkou, že je možné zdvojnásobit prodeje do roku 2018 na 200 tisíc aut bez toho, že by tomu padlo za oběť ziskové rozpětí. To bylo plánované ve výši nejméně 15 procent. Müller vsadil na širší nabídku modelů a na větší zastoupení po světě.

A nyní to vypadá, že s novým Macanem splní cíl o tři roky dříve. A to při zachování ziskového rozpětí, které se od roku 2010 pohybuje mezi 17 až 19 procenty. (Jen pro srovnání, u značky Volkswagen je 2,9 procenta, u Toyoty 8,8 procenta.)

Rubem snahy Porsche o vyšší prodejní se ale může stát postavení automobilky na trhu. Třeba v Londýně se už pomalu stává podle mnohých mainstreamovou značkou. Zatím to jsou ale asi hodně nadnesená tvrzení.

Ztráta image?

„V které chvíli značka ztratí svou prémiovou image? Neděje se to v současnosti Porsche?“ zeptal se například Arndt Ellinghorst z londýnské investiční společnosti ISI. Nejen on má obavy z dalšího osudu současné pýchy koncernu Volkswagen.

Mnozí experti připomínají, že spíše než na nové modely, které mají jediný cíl – vyplnit mezery v jednotlivých segmentech –, by se Porsche mělo soustředit na výzkum nových moderních technologií.

Tady ale není Porsche moc co vyčítat. Stačí se jen podívat na „pojízdnou laboratoř“ s názvem Porsche 919 Hybrid. Letos se tento závodní vůz vyvinutý speciálně pro mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech objevil na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a chybělo jen málo, aby při své premiéře zvítězil.

Nebo jedna z posledních investic Porsche ve středisku ve Weissachu nedaleko Stuttgartu, v místě, kde pracuje na vývoji nových modelů šest tisíc lidí. Ve Weissachu postavili za 150 milionů eur tři nové budovy s designérským studiem, větrným tunelem a elektronickým centrem.

Exkluzivita nadevše

Možná více pravdy mají někteří automobiloví experti v jiném. Obávají se, aby Porsche v honbě za vyššími prodeji nesklouzl k podbízivosti. Analytik ISI uvedl příklad. Srovnal nové SUV Porsche s přímým, ale s o 34 koní slabším konkurentem od BMW. Vybral si model Macan s třílitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 340 koní, proti němu postavil BMW X4 xDrive35i. A zjistil, že v Německu stojí oba vozy stejně – 58 tisíc eur.

PorschePorsche | Porsche

U nás však tohle neplatí. Zmiňovaný Macan S s pohonem všech kol dosahující nejvyšší rychlosti 254 km/h a zrychlení z „nuly na sto“ za 5,4 sekundy je dražší. Stojí 1,66 milionu korun, zatímco zmiňované BMW 1,52 milionu korun. A také v USA je Macan stále dražší, v tomto případě o čtyři procenta.

I když ceny u nás a v USA jsou jiné, přesto je přístup Porsche v současnosti jednoznačně odlišný od přístupu jeho konkurentů, tradičních italských výrobců sportovních vozů Ferrari a Maserati. Šéf Ferrari Luca Montezemolo nedávno řekl, že by pro ně nebyl problém prodávat mnohem více aut v Číně nebo v zemích Perského zálivu. Ale to není jejich záměr. „Exkluzivita hraje v našich plánech obrovskou roli, tu rozhodující. Proto jsme jediná automobilová společnost, která má plán vyrábět v budoucnosti ještě méně aut než nyní,“ řekl Montezemolo v rozhovoru pro německý časopis Focus.

Také Maserati je pevně rozhodnuto, až dosáhne ročních prodejů ve výši 75 tisíc aut (plánuje to na rok 2018), dále produkci nezvyšovat.

Sporťáky se prodávají nejlépe na okruhu
Tohle byl od Porsche chytrý tah. Kde jinde předvést skeptickým novinářům kvalitu vozů, kde jinde koňům povolit uzdu než na závodní dráze. A tak si to novináři rozdali na okruzích v tureckém Istanbulu a estonském Pärnu. „Kvality tohoto vozu oceníte nejvíce v zatáčkách, naučíme vás, jak je správně projíždět. Uvidíte, že to po pár dnech zvládnete dvakrát rychleji,“ říkal novinářům instruktor Geko.
Účastnili jsme se programu Porsche Media Driving Academy. K dispozici jsme měli vozy Porsche 911 Carrera 4S (pohon všech kol, výkon 400 koní, akcelerace z nuly na sto za 4,5 sekundy, maximální rychlost 299 km/h). Následujeme instruktory a teprve se rozehříváme. Vedou nás, ukazují správnou stopu. A pak už je to všechno jen na nás. Jedno kolo, druhé, desáté, stále do omrzení. Ovšem tohle se neomrzí nikdy!
Podobné programy se organizují i pro zájemce o sportovní vozy. Například při Porsche World Show je představena celá modelová řada. Akce se koná každé dva roky po celém světě, i v Česku. Většinou si ji klienti hradí sami, cena se pohybuje mezi 20 až 25 tisíci korunami. Další je One to One Trainings. Opět si to hradí klient sám, jde o exkluzivní jízdní program na nejrůznějších evropských okruzích. Cena záleží na zvoleném okruhu a délce. Porsche on Ice je zase akce pořádaná na zamrzlých jezerech a na sněhu ve Finsku i v jiných zemích. Cena se pohybuje kolem 100 tisíc korun.