Rafinerie jsou půl roku bez smlouvy o ropě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Kubelka

Obchodní spory v ropném odvětví nabývají varovných rozměrů. České rafinerie v Kralupech, Litvínově a Pardubicích dosud nemají smlouvu na tento rok se slovenskou společností Transpetrol, která zajišťuje přepravu ropy z Ruska. „Smlouva zatím nebyla uzavřena,“ potvrdila deníku E15 tajemnice dozorčí rady Transpetrolu Lucia Patznerová.

Tiskové oddělení Unipetrolu, který drží většinový podíl v České rafinérské a vlastní pardubické Paramo, se odmítlo k obchodním vztahům s Transpetrolem vyjadřovat. „Považujeme je za interní záležitost,“ uvedl Bořek Konečný z Unipetrolu, který patří do polské skupiny PKN Orlen.

Tuzemské rafinerie již tradičně vedou s Transpetrolem spory o cenu za přepravu a skladování ropy. Tím, že se smlouvy uzavírají na každý jednotlivý rok, se problém opakovaně vrací. Vztahy v bývalém Československu jsou takové, že dodávky černého zlata ze Slovenska zatím nikdo nezastavil, byť třeba na území bývalého Sovětského svazu už podobné spory k přerušení dodávek surovin vedly. Část odborníků nicméně již dříve navrhovala, aby Češi a Slováci pro jistotu přešli na dlouhodobější smluvní vztahy.

Lucia Patznerová upřesnila, že v současnosti platí prozatímní akceptační dokument. „Na jeho základě Transpetrol garantuje požadované objemy přepravy a české rafinerie deklarovaly cenu, kterou v tomto přechodném období za přepravu zaplatí. Po podpisu řádné smlouvy všechny strany přistoupí k vyúčtování,“ dodává Patznerová.

Přes Slovensko do Česka teče ropa z Ruska, touto cestou se v posledních letech do tuzemska dostává zhruba šedesát procent černého zlata. Zbylých čtyřicet procent teče ropovodem z německého Ingolstadtu.

ilustrační fotoilustrační foto | Kolaz E15

Slováci již dříve upozorňovali, že přepravci požadují takový poplatek, který umožní zachovat rentabilitu přepravy. Transpetrol očekává pokles výnosů právě vzhledem k tomu, že české rafinerie diverzifikují své zdroje. Ministr hospodářství Juraj Miškov podle tamních médií uvedl, že potrubí ropovodu Družba je na Slovensku z poloviny prázdné. Pokud nejsou ropovody vytížené, fakticky to znamená, že se přeprava černého zlata prodražuje. Také proto Bratislava uvažuje o novém propojení ropovodu s rakouskou rafinerií Schwechat, tento projekt ale zatím narážel na výhrady ochránců životního prostředí.

Česká rafinérská vede obchodní spor také s tuzemským provozovatelem ropovodů – společností Mero.
Poté, co se firma Transpetrol zbavila „dědictví“ po odsouzeném ruském podnikateli Michailu Chodorkovském a Slovensko odkoupilo 49procentní podíl, který patřil jeho bývalé společnosti Jukos, považuje se slovenský stát za stoprocentního vlastníka přepravce ropy. Úspěšně čelí také nárokům podnikatele Ignáce Ilčišina, který se soudí o třetinový podíl v Transpetrolu.