Reklama na silné lihoviny vadí RRTV, mizí proto z médií

alkohol

alkohol Zdroj: ctk

Vyhlášení částečné prohibice zřejmě pocítí i tuzemská média. Likérky totiž začaly omezovat reklamní aktivity a kampaně, v nichž lihoviny s obsahem alkoholu nad dvacet procent propagují. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) dnes navíc oznámila, že podle jejího názoru zákon nyní nedovoluje vysílat reklamy na silnější lihoviny, pokud je jejich prodej zakázán.

Podle názoru RRTV naopak vysílání reklamy na lihoviny s obsahem alkoholu vyšším než 20 procent v době současné prohibice odporuje zákonu o regulaci reklamy. „Reklamu na lihoviny specifikované v mimořádném opatření (ministerstva zdravotnictví) nelze po dobu jeho trvání šířit v televizním a rozhlasovém vysílání a prostřednictvím audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání,“ uvedla předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Důvodem je to, že zákon o regulaci reklamy zakazuje reklamu zboží, jehož prodej je v rozporu s právními předpisy. Vzhledem k tomu, že prodej silnějších lihovin opatření ministerstva zdravotnictví zakazuje, vztahuje se nyní na reklamu na toto zboží i zákaz reklamy.

Reklamu na destiláty zatím nevysílá Nova ani Prima

Reklamu na silnější lihoviny již nevysílá například největší komerční televize Nova. „Se všemi klienty a agenturami, kterých se vládní opatření dotklo, jsme se dohodli na dalším postupu. V současnosti reklamu na lihoviny s 20 a více % alkoholu na našich kanálech nevysíláme,“ sdělila mluvčí Novy Marie Fianová.

Obdobně se zachovala i konkurenční televize Prima. „Postupujeme v souladu s právním stanoviskem RRTV. V současnosti již nevysíláme žádné reklamy na tyto výrobky,“ řekl deníku E15 mluvčí Primy Václav Mazánek. O jakou částku by televize mohla v důsledku toho přijít, se zatím podle něj nedá spočítat. „Částku budeme schopní vyčíslit až po hlubší analýze,“ dodal.

Likérky za reklamu dají ročně desítky milionů korun

Likérky přitom patří k větším zadavatelům reklamy v Česku a odhadem mohou na reklamu ročně vydat desítky milionů korun i více. Firmy již před dnešním vyjádřením vysílací rady začaly tlumit své reklamní aktivity týkající se silnějších lihovin, i když podle jejich dřívějšího názoru opatření ministerstva zdravotnictví reklamu na silnější lihoviny výslovně nezakazuje.

Podle ředitele společnosti Granette/Starorežná Prostějov Pavla Kadlece televizní reklama propagující produkt totiž neznamená prodej, ale propagaci značky. Naopak leták u zákazníka zboží prodejce přímo prodává a jeho omezení je na místě. „V této chvíli ale omezujeme všechny (reklamní) aktivity,“ řekl deníku E15 šéf firmy.

Ani podle firmy Jan Becher-Karlovarská Becherovka neobsahuje opatření nějaké omezení týkající se reklamy a marketingu. „Nicméně s ohledem na uvedenou situaci jsme na nejbližší období zrušili všechny plánované propagační a reklamní aktivity našich značek s objemem dvacet a více procent alkoholu,“ řekl deníku E15 ředitel firmy Anthony Schofield.

Naplánované reklamní kampaně dočasně pozastavil a ty probíhající zrušil nebo přerušil i plzeňský Stock. „V současné době řešíme především provozní záležitosti a přímou komunikaci s klíčovými odběrateli. Z toho logicky vyplývá, že se výdaje na reklamu sníží,“ uvedl mediální zástupce firmy Jiří Janoušek. O kolik by výdaje na reklamu firmy mohly klesnout, ale z konkurenčních důvodů nechtěl uvést.

Podle odborníka na reklamu a vysokoškolského pedagoga Jiřího Mikeše je omezení reklamních aktivit likérek logické. „Výrobci mají politiku společenské odpovědnosti a nebudou chtít v této situaci provokovat. Mohlo by to být vnímáno špatně,“ řekl deníku E15 Mikeš.

Čtěte také:

Prohibice ohrožuje svatební turistiku, a s ní miliony korun do státní kasy

Prohibice stojí stovky milionů denně

Ztráty cocktail barů jdou do desetitisíců, kompenzují to novinkami

Mezery v mediálním prostoru se zatím příliš nechystají využít pivovary ani vinaři. „Pro dlouhodobější strategii reklamy by to asi vinaři i pivaři měli využít pro propagaci mírnějšího alkoholu. Ale že bychom toho chtěli využít teď hned, to asi ne,“ řekl deníku E15 ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner. „V tuto chvíli realizujeme jen ty marketingové aktivity, které byly plánovány ještě před vyhlášením prohibice,“ uvedl mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

Malí výrobci zastavují výrobu

Metanolová aféra bude mít zřejmě nejtěžší dopad na menší, regionální výrobce. Důvodem je mimo jiné i to, že část z nich se stala terčem padělatelů nelegálních lihovin, kteří zneužili či zkopírovali etikety menších likérek. „Malé likérky zastaví výrobu, pokud ji už nezastavily. Škody dosahují milionů korun denně,“ uvedl předseda Sdružení výrobců lihovin Pavel Kučera. Pančování alkoholu by mohlo podle něj výrazně omezit zrušení výjimek na denaturaci lihu či zavedení zpětných ventilů na šestilitrová balení.