Revoluce po sto letech. Audi končí s výrobou aut na běžícím pásu

Digitální továrna Audi

Digitální továrna Audi Zdroj: Audi

Digitální továrna Audi
Digitální továrna Audi
Digitální továrna Audi
Digitální továrna Audi
Digitální továrna Audi
8
Fotogalerie

Přes sto let byl běžící pás symbolem sériové výroby desítek milionů aut. Přelomovou myšlenku Henryho Forda nyní ale střídá nová revoluce. Německá automobilka Audi výrobu aut na běžícím páse zruší. Místo toho zavede montážní ostrovy, mezi nimiž se bude karoserie sama navigovat. Počítače a roboty navíc vždy zajistí, že ve správný čas budou na stanovišti ty správné díly. Cílem je efektivní výroba vozů na míru přímo zákazníkům.

„Výroba aut na běžícím páse dávala smysl jen při montáží jednoho a stále stejného produktu. Jenže dnes chtějí zákazníci přesný opak. Každé Audi má být jedinečné stejně jako oblek na míru,“ říká v německém deníku Handelsblatt šéf Audi Hubert Waltl. Automobilky nabízejí více modelů, více motorů, variant a výbavy. Ve vyšší střední třídě už z pásu prakticky nesjíždějí identické vozy. Třeba u BMW řady 7 mají zákazníky k dispozici kombinaci deset milionů různých možností.

Při organizaci výroby formou běžícího pásu se stává, že když chybí některý díl, některé zařízení vypoví službu nebo je třeba přestavět linku na novou modelovou variantu, zastaví se celá produkce. Proto se v automobilce budoucnosti budou místo běžícího pásu nacházet dvě stovky montážních ostrovů. Karoserii naloží roboti na vozík, který si bude hledat cestu k jednotlivým ostrovům. Nad vším bude bdít řídící počítačová centrála, která bude automaticky zajišťovat dodávky potřebných dílů a dávat vozíkům informace, kde už jsou součástky připraveny. Audi už dokonce testuje nouzové dodávky chybějících dílů pomocí dronů.

„Stejně jako se v supermarketu lidé staví k pokladnám s nekratší frontou, namíří si to i karoserie pomocí automatického řízení ke stanovišti, které má momentálně nejméně využitou kapacitu,“ vysvětluje Fabian Rusitschka, který se zabývá managementem inovací. Vůz přitom zdaleka nemusí projet všemi ostrovy. „Zákazník s Afriky si asi neobjedná vyhřívání sedadel, takže se vůz při montáži tomuto stanovišti vyhne,“ dodává Rusitschka. Výsledkem bude, že výroba auta bude rychlejší a celkové využití výrobní kapacit se zvedne. Automobilka tak vyrobí více vozů než dnes.

Šéf Audi Waltl počítá s tím, že produktivita práce v novém uspořádání výroba vzroste o pětinu. Na novinku až Audi najelo v závodu v Neckarsulmu, kde se vyrábí sportovní model R8. Dalším závodem, kde chce automobilka novou organizaci výroby otestovat, je maďarský Györ.

Audi se stává pionýrem nejen v rámci koncernu Volkswagen, ale v celé automobilové branži. BMW nebo Daimler podle Handelsblattu zatím o podobné změně neuvažují.