Rozmach elektromobilů německé emise snížit nemusí, myslí si expert

elektromobil

elektromobil Zdroj: E15 Anna Vackova

I kdyby se německé vládě podařilo pomocí nákupních prémií urychlit zavádění elektromobilů na německé silnice, nemusí to znamenat snížení celkových německých emisí oxidu uhličitého (CO2). Značná část elektřiny vyrobené v Německu totiž pochází z uhelných elektráren, jejichž provoz patří mezi hlavní zdroje emisí CO2.

„V loňském roce pocházela z obnovitelných zdrojů zhruba třetina elektřiny vyrobené v Německu. Hlavním energetickým zdrojem nadále bylo uhlí. A kvůli tomu nemusí být elektrická auta, která využívají průměrný německý energetický mix, nutně šetrnější ke klimatu než moderní vozy s benzinovým a dieselovým pohonem,“ uvedl ředitel Agentury pro obnovitelné zdroje (AEE) Philipp Vohrer.

Podle něj tak zatím největší měrou přispívá ke snížení emisí CO2 v dopravě využívání biopaliv jako příměsí pro pohonné směsi. „Potenciál jejich dalšího využívání je však omezený, i když by měly mít v systému ekologicky udržitelné dopravy významnou roli,“ řekl Vohrer.

Vohrer vyjádřil přesvědčení, že pro významné snížení emisí CO2 v dopravě je potřeba zcela změnit způsob, jak se Němci přepravují. Podle něj je třeba v první řadě omezit cesty osobními auty na co nejmenší míru, teprve poté by měly jejich dopravní výkony přebírat elektromobily.

Elektřina z obnovitelných zdrojů

Jako podmínku pro jejich efektivní využívání ale Vohrer uvádí, že německá energetika musí být z větší části založena na obnovitelných zdrojích. Ty by podle vládního plánu měly v roce 2035 pokrývat 60 procent německé spotřeby elektřiny.

Německá vláda si v minulosti stanovila cíl, že v roce 2020 bude v zemi jezdit milion vozů s elektrickým pohonem. Podle odborníků se splnění tohoto cíle nyní nedá očekávat, protože v současnosti je v Německu registrováno 25 tisíc čistě elektrických osobních vozů a 130 tisíc hybridních osobních aut.

Vláda však nadále hledá způsob, jak rozvoj elektromobility podpořit. Minulý týden schválila zavedení nákupních pobídek ve výši čtyři tisíce eur (108 tisíc korun) pro elektromobily a tři tisíce eur (81 tisíc korun) pro hybridní vozy. Nově pořízená elektrická auta budou na deset let osvobozena od daně z vlastnictví motorového vozidla. Vláda rovněž investuje v příštích třech letech 300 milionů eur (8,1 miliardy korun) do výstavby dobíjecích stanic.