Rusko a Čína rozjely spolupráci v letectví, chtějí vyrobit rivala pro Dreamliner

Model Irkutu MS-21

Model Irkutu MS-21 Zdroj: CC BY-SA 3.0: Bin im Garten - Wikimedia Commons

Rusko se chce vrátit na výsluní leteckého průmyslu, stejným směrem míří i Čína. Nyní se obě země spojí. Výsledkem má být konkurent pro Boeing 787 Dreamliner, nebe začne brázdit okolo roku 2024.

Jak ruský Irkut, tak čínský Comac chtějí během tří let začít s dodávkami svých nových modelů MS-21 a C919. A za dalších šest až osm let poté by měl světlo světa spatřit společný model pro dálkové lety, píše maganzín Aviation Week.

Podle majitele Irkutu, United Aircraft Corporation (UAC), se nyní pracuje na dokončení studie proveditelnosti s tím, že do provozu by se připravovaný letoun měl dostat v letech 2023 až 2025. „Segment širokotrupých letadel pro dálkové lety nás skutečně zajímá,“ uvedl šéf UAC Michail Pogosjan.

Výsledný letoun se má stát náhradou za Airbus A330 a podobné letouny. Irkut předpokládá, že aerolinky po celém světě budou v příští dekádě hledat náhradu za tyto letouny. To ale znamená postavit se Dreamlineru od Boeingů a částečně i Airbusu A350.

Pogosjan sice čínského partnera pro Irkut přímo nejmenuje, podle Aviation Week jde ale právě o Comac. Obě firmy totiž už v roce 2012 podepsaly dohodu o studii společného vývoje velkého letounu. Čína by se podle šéfa UAC měla zaměřit na design a poprodejní podporu, ruská strana může skrze vládní program podpory letectví financovat technologický vývoj.

Obě firmy ale zatím čelí akutnější výzvě – realizaci svých nynějších vývojových projektů, které nabírají zpoždění. Podle původních plánů měly první Irkuty MS-21 dorazit k zákazníkům v roce 2016, UAC ale teprve nyní začíná s výrobou testovacích prototypů, což projekt zdrží asi o rok. O zpoždění mluví i Comac.