Slévárna niklu táhne ekonomiku Severní Makedonie. Jen dopravník měří 47 kilometrů
Průzkumy bohatých ložisek niklu v Severní Makedonii probíhaly již od padesátých let minulého století. Sama huť na tavbu a zpracování niklu byla postavena až v roce 1983. S povrchovým dolem ve Ržanovu ji spojuje nejdelší pásový dopravník na světě, měří úctyhodných 47 kilometrů.
„Srdcem slévárenského komplexu jsou dvě rotační pece s navazující elektrickou pecí od firmy Demeg, dvojice konvertorů o objemu 35 tun a oblouková udržovací pec od amerického výrobce Pecor,“ popisuje provoz industriální fotograf Viktor Mácha, který slévárnu navštívil a fotografoval.
Původní slévárnu FENI Industries koupil v roce 2019 soukromý investiční fond Global Special Opportunities. Nový majitel přejmenoval společnost na Euronickel Industries, a ta dnes s téměř tisícovkou zaměstnanců patří k tahounům severomakedonského průmyslu.
Do hutě v Kavardarci zamířila investice sto milionů dolarů, více než 2,3 miliardy korun, díky nimž také prošla kompletní rekonstrukcí druhá elektrická pec. Nový majitel také reorganizoval provoz, což vedlo k výrobnímu rekordu téměř 1500 tun feroniklu za měsíc.
Gerasim Kuyundjiev, ředitel sléváren Euronickel Industries, zhodnotil uplynulý rok tak, že se podniku podařilo zvýšit výrobu a veškerou produkci feroniklu exportovat. Přibylo podle něj i zaměstnanců a provoz slévárny má celkově pozitivní dopad na růst HDP Republiky Severní Makedonie, která vznikla v roce 1991 jako jeden z nástupnických států bývalé Jugoslávie.
Makedonská ekonomika patří k nejslabším v Evropě a je také jednou z nejslabších ekonomik bývalé Jugoslávie. HDP balkánského státu v roce 2020 činil 12,7 miliardy dolarů, HDP Česka za srovnatelnou dobu dosáhl 243,5 miliard dolarů.
Více fotografií Viktora Máchy najdete na jeho Facebooku