Takata prý ořeže místa v Evropě, továrnu na airbagy má i v Česku

Honda je menšinovým akcionářem Takaty, zároveň od ní odebírá nejvíc airbagů

Honda je menšinovým akcionářem Takaty, zároveň od ní odebírá nejvíc airbagů

Japonský výrobce autodílů Takata zvažuje uzavření některých továren na airbagy v Evropě a zredukování počtu pracovních míst. Firma hledá peníze na masivní svolávací akce, při nichž automobilky po celém světě vyměňují její vadné airbagy. Úsporná opatření se mohou dotknout i českých závodů.

Takata podle zdrojů deníku Japan Times může začít slučovat výrobu a ořezávat pracovní místa v Evropě od dubna příštího roku nebo později. Ke snižování počtu zaměstnanců prý japonský koncern možná přistoupí také u svých operací na americkém kontinentu a v Asii.

Podle agentury Reuters by Takata mohla prodat i některé své vedlejší podniky. „Jde o součást plánu na získání peněz pro zaplacení nákladů na svolání asi 50 milionů aut kvůli explodujícím airbagům,“ vysvětlil Reuters. Nafukovací systém airbagů od Takaty totiž může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. V souvislosti s tím již bylo hlášeno 10 úmrtí, většina v USA.

Takata vyrábí airbagy minimálně na devíti místech západní i východní Evropy. V České republice má dvě továrny, v Dolní Kalné a ve Rtyni v Podkrkonoší, přičemž na airbagy se orientuje prvně jmenovaný závod. Celkově v Česku firma zaměstnává přes pět stovek lidí. Mluvčí Takaty se ke zprávám o redukci výrobních provozů odmítla vyjádřit.

Miliardové účty

Japonská společnost čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany amerického ministerstva spravedlnosti. Loni v listopadu jí regulátoři v USA vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy korun) za pochybení při svolávání airbagů k opravě. Takata v rámci dohody s regulátory přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale nedokázala včas zajistit jejich svolání.

Takata o rozdělení nákladů na svolávací akce vyjednává s automobilkami. Celkový účet za tyto mimořádné výdaje se pro Takatu může podle Reuters vyšplhat až na tři miliardy dolarů. Například německý Volkswagen by si na potíže s airbagy mohl vyčlenit až 445 milionů dolarů (10,8 miliardy korun).

Hrozí další kontroly

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW podle informací z minulého týdne kvůli nebezpečným airbagům svolají v USA dohromady 2,5 milionu aut. Takata však dodává nejméně 12 světovým automobilkám. Největším odběratelem problémových airbagů byla japonská Honda, která zároveň v Takatě vlastní menšinový podíl.

Celkový počet vozů svolávaných vozů v USA kvůli Takatě přesahuje 20 milionů. Navíc americké úřady zvažují, že by nařídily kontrolu dalších až 90 milionů nafukovačů aibagů. Není ale jasné, kolika aut by se to týkalo, protože v některých modelech je více nafukovačů, a ty mohou být i od různých výrobců.