Takata podle zdrojů deníku Japan Times může začít slučovat výrobu a ořezávat pracovní místa v Evropě od dubna příštího roku nebo později. Ke snižování počtu zaměstnanců prý japonský koncern možná přistoupí také u svých operací na americkém kontinentu a v Asii.
Podle agentury Reuters by Takata mohla prodat i některé své vedlejší podniky. „Jde o součást plánu na získání peněz pro zaplacení nákladů na svolání asi 50 milionů aut kvůli explodujícím airbagům,“ vysvětlil Reuters. Nafukovací systém airbagů od Takaty totiž může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. V souvislosti s tím již bylo hlášeno 10 úmrtí, většina v USA.
Takata vyrábí airbagy minimálně na devíti místech západní i východní Evropy. V České republice má dvě továrny, v Dolní Kalné a ve Rtyni v Podkrkonoší, přičemž na airbagy se orientuje prvně jmenovaný závod. Celkově v Česku firma zaměstnává přes pět stovek lidí. Mluvčí Takaty se ke zprávám o redukci výrobních provozů odmítla vyjádřit.
Miliardové účty
Japonská společnost čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany amerického ministerstva spravedlnosti. Loni v listopadu jí regulátoři v USA vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy korun) za pochybení při svolávání airbagů k opravě. Takata v rámci dohody s regulátory přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale nedokázala včas zajistit jejich svolání.
Takata o rozdělení nákladů na svolávací akce vyjednává s automobilkami. Celkový účet za tyto mimořádné výdaje se pro Takatu může podle Reuters vyšplhat až na tři miliardy dolarů. Například německý Volkswagen by si na potíže s airbagy mohl vyčlenit až 445 milionů dolarů (10,8 miliardy korun).
Hrozí další kontroly
Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW podle informací z minulého týdne kvůli nebezpečným airbagům svolají v USA dohromady 2,5 milionu aut. Takata však dodává nejméně 12 světovým automobilkám. Největším odběratelem problémových airbagů byla japonská Honda, která zároveň v Takatě vlastní menšinový podíl.
Celkový počet vozů svolávaných vozů v USA kvůli Takatě přesahuje 20 milionů. Navíc americké úřady zvažují, že by nařídily kontrolu dalších až 90 milionů nafukovačů aibagů. Není ale jasné, kolika aut by se to týkalo, protože v některých modelech je více nafukovačů, a ty mohou být i od různých výrobců.