Tesla plánuje stavbu továrny v Evropě, chystá se na nový model

Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu

Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu Zdroj: CC BY 2.0: pestoverde via Flickr

Továrna Tesla Motors
Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu
Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu
Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu
Továrna Tesla Motors v kalifornském Fremontu
23
Fotogalerie

Společnost Tesla, která se zabývá výrobou elektromobilů, plánuje rozšíření své výroby z USA na další kontinent. Kvůli naplnění kapacity ve své hlavní továrně v kalifornském Fremontu plánuje přesunutí části produkce do Evropy. V současnosti probíhají jednání o konkrétní oblasti, kde bude závod stát.

Rozšíření plánované výroby souvisí především s novým modelem Tesly, který nese obchodní označení Model 3. Velikostí by se měl rovnat klasickým sedanům střední třídy, hlavní devizou nového modelu má být především cena. Ta se má podle dostupných údajů pohybovat přibližně na úrovni konkurence se spalovacími agregáty. Výroba novinky má začít ke konci příštího roku, prvních vozidel se zákazníci dočkají asi za rok a půl. Už v květnu měla automobilka na automobil 375 tisíc rezervací.

V roce 2018 chce společnost celkem vyrobit půl milionu vozů, což je značný nárůst oproti letošnímu předpokladu produkce o objemu devadesáti tisíc automobilů. Podle mnohých spekulací má společnost vytipované tři oblasti, kde by mohla nová továrna stát. Údajně se uvažuje o Španělsku, Francii a Nizozemsku, žádný bližší komentář k výběru zemí však Tesla nenabídla.

I přesto je zřejmé, že tato trojice zemí dává pro automobilku jasný smysl. V Nizozemí společnost už jeden závod má, vozidla se v něm však nevyrábí od začátku, nýbrž zde dochází ke kompletacím vozů z dovezených dílů. Podnik v Tilburgu zároveň slouží jako sklad pro západ Evropy.

Na výrobu Tesly se podívejte v následující fotogalerii: 

Podle autonews.com má velké šance také Španělsko, především díky svému podnebí. Místní podmínky jsou totiž ideální pro instalaci fotovoltaických elektráren. Tesla by tak mohla využít svých zkušeností z továrny ve Sparks, ve které vyrábí baterie pro své automobily. Celá střecha podniku je totiž pokrytá právě solárními panely.

Také volba Francie je však smysluplná, země má dlouholeté zkušenosti s automobilovým průmyslem, dokázala by tedy poskytnout dostatek zkušené pracovní síly i rozvinutou infrastrukturu.

Nedávno se Tesla rozhodla investovat také do výrobních technologií.  Začátkem tohoto týdne totiž oznámila koupi německé společnosti Grohmann Engineering, která se zabývá vývojem průmyslových robotů a automatizací produkce. „Akvizice nám pomůže zůstat nejpokročilejším podnikem v oboru,“ uvedla Tesla v tiskovém prohlášení.  Automobilka už se však nevyjádřila, zda nová řešení od německého výrobce bude aplikovat také do plánované evropské továrny.

Do doby, než Tesla nový podnik v Evropě postaví, však zůstává jediným klasickým výrobním závodem ten ve Fremontu. Nejedná se však o továrnu postavenou přímo Teslou. Historie výroby automobilů v této budově sahá až do roku 1962, kdy se zde vyráběly automobily pro General Motors. V osmdesátých letech minulého století továrnu převzala společnost Nummi, Tesla v ní sídlí od roku 2010.

Ještě před třemi lety však automobilka miliardáře Elona Muska okupovala pouze třetinu celé výrobní plochy, která má celkem 1,5 milionu čtverečních metrů. V současnosti v ní pracuje přibližně šest tisíc zaměstnanců.