Prezident Toyoty Akio Toyoda na autosalonu zdůraznil, že chce, aby každý na světě vnímal jeho společnost spíše jako nejlepší než největší. Podtrhl tak odlišný přístup, který v posledních letech zvolili největší světoví výrobci. Zatímco koncern VW „honil“ prodejní čísla a žil jen tím, kdy svého japonského rivala předežene, v Toyotě se zaměřili na něco jiného – na ziskovost.
Toyoda svá slova pronesl symbolicky u nových vozů, hybridního Priusu a konceptu s vodíkovým pohonem. Právě tyto vozy podle něho představují nejbližší budoucnost značky Toyota. „Budeme upřednostňovat hybridní vozy a automobily s vodíkovým pohonem před dieselovými motory.“ Ty mají podle Toyody budoucnost především v nákladních a dalších velkých autech.
„Diesely mají pořád svoji sílu. Někteří výrobci se je pokoušejí vylepšit, aby byly šetrnější k životnímu prostředí. Špatné počínání jedné společnosti by motory nemělo očernit,“ dodal šéf Toyoty.
Nikdo nechyběl
Ke skandálu Volkswagenu, kterým žije v posledních týdnech automobilový svět, se v Tokiu vyjadřovali samozřejmě i další představitelé světových výrobců. Lacinou kritiku konkurenta si však odpustili. Nikdo z nich tentokrát v japonském hlavním městě nechyběl. To bylo překvapivé.
Po globální finanční krizi v roce 2011 totiž získala navrch Čína. Autosalony v Pekingu a v Šanghaji ten japonský zcela zastínily. Stala se z něj jen domácí přehlídka japonských automobilek. To ale letos neplatilo.
Šéfka Citroënu Linda Jacksonová do funkce nastoupila před rokem. V Tokiu hovořila o nové strategii značky sázející na praktičnost. Za příklad si vzala vůz C4 Cactus. Další žena ve vedoucí pozici Annete Winklerová, hlava německého Smartu, představila v Tokiu nové minivozy ForTwo a ForFour. Byli tu i šéfové Jaguar Land Roveru Ralf Spoeth a DS Automobile Yves Bonnefont.
Omluvy a sliby VW
Němečtí výrobci připravili dvě výrazné světové premiéry – koncept MercedesBenz Vision Tokyo a kabriolet Mini. První z nich, futuristický luxusní minivan, představil šéf designu Gordon Wagener, druhý pak viceprezident značky Sebastian Mackensen.
Volkswagen zastupoval Herbert Diess.
Bylo to jeho první představení od vypuknutí skandálu s falšováním měření emisí. Bývalý šéf vývoje a výzkumu BMW, který vládu nad značkou VW převzal v červenci, strávil polovinu času omluvami a sliby, že se již nikdy nic podobného nebude opakovat. Po prezentaci pak čtyřicet pět minut odpovídal na nepříjemné dotazy novinářů. Takto se značka za vedení bývalého šéfa Martina Winterkorna nechovala.
Tokijský autosalón |
Soumrak dieselů?
Carlos Ghosn, šéf úspěšné francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan, hovořil o nových vozech s dieselovými motory, kterých se v současnosti v Evropě prodává zhruba polovina. „Je teď složité říci, jak moc zájem o ně poklesne v souvislosti se skandálem VW, ve kterých zemích a v jakých kategoriích. Ale zcela jistě jsme na maximu ohledně jejich prodejů. Více již neporostou.“
Ghosn připomněl, že prodeje nových malých aut s dieselovými motory v Evropě klesaly již před vypuknutím skandálu. Přísná emisní omezení je výrazně zdražila a na cenově senzitivním evropském trhu se to projevilo. Navíc se proti nim začínají stále častěji vymezovat velká města jako Londýn nebo Paříž kvůli smogu a zdravotním rizikům plynoucím z emisí oxidu dusíku. „Už dříve tady byl odpor proti nim. Teď se vše jen znásobilo.“
Rozdělený svět
Podle LMC Automotive skandál VW způsobí, že v roce 2022 na starém kontinentu klesne tržní podíl aut s dieselovými motory na 35 procent (loni 53 procent). Výrazný pokles se však příliš nedotkne Spojených států a Japonska. Už dnes je tam totiž zastoupení naftových aut mizivé – pětiprocentní v USA, v Japonsku ještě nižší.
V Tokiu však navzdory všem pesimistickým předpovědím od představitelů Volkswagenu a PSA Peugeot Citroën zaznělo, že ve vývoji „čistých“ dieselových motorů budou pokračovat a první výsledky představí v Japonsku již v příštím roce. Ghosn však uvedl, že nevěří v jejich úspěch v Japonsku: „Tady fandí benzinovým motorům a hybridním vozům. Ani čisté diesely se na japonském trhu neprosadí.“
Auta bez řidiče
Na tokijském autosalonu představily japonské automobilky často hodně ulítlé koncepty a studie. A po letech rozmýšlení se i ony rozhodly připojit k trendu posledních dnů. Honda, Nissan a Toyota zde vyhlásily, že od roku 2020 budou nabízet auta, která nebudou vyžadovat řidiče v dopravních zácpách a na dálnicích.
Nissan chce být v tomto průkopníkem stejně, jako byl v elektromobilech. Jeho model Leaf je dnes nejlépe prodávaným vozem s elektrickým pohonem na světě. V Tokiu Nissan představil koncept IDS, který je upravený již tak, že když řidič přepne na autopilota, volant se „schová“ a místo něj se vysune obrovská obrazovka.