Tokijský autosalon: Japonská renesance, kritika dieselů a šílené modely

Tokijský autosalón

Tokijský autosalón Zdroj: Reuters

Tokijský autosalón
Tokijský autosalón
Tokijský autosalón
3
Fotogalerie
Vše báječně vyšlo. Právě v čase konání autosalonu v Japonsku mohli představitelé Toyoty hrdě prohlásit: Opět jsme první! Korunu uzmuli těžce zkoušenému Volkswagenu.

Prezident Toyoty Akio Toyoda na autosalonu zdůraznil, že chce, aby každý na světě vnímal jeho společnost spíše jako nejlepší než největší. Podtrhl tak odlišný přístup, který v posledních letech zvolili největší světoví výrobci. Zatímco koncern VW „honil“ prodejní čísla a žil jen tím, kdy svého japonského rivala předežene, v Toyotě se zaměřili na něco jiného – na ziskovost.

Toyoda svá slova pronesl symbolicky u nových vozů, hybridního Priusu a konceptu s vodíkovým pohonem. Právě tyto vozy podle něho představují nejbližší budoucnost značky Toyota. „Budeme upřednostňovat hybridní vozy a automobily s vodíkovým pohonem před dieselovými motory.“ Ty mají podle Toyody budoucnost především v nákladních a dalších velkých autech.

„Diesely mají pořád svoji sílu. Někteří výrobci se je pokoušejí vylepšit, aby byly šetrnější k životnímu prostředí. Špatné počínání jedné společnosti by motory nemělo očernit,“ dodal šéf Toyoty.

Nikdo nechyběl

Ke skandálu Volkswagenu, kterým žije v posledních týdnech automobilový svět, se v Tokiu vyjadřovali samozřejmě i další představitelé světových výrobců. Lacinou kritiku konkurenta si však odpustili. Nikdo z nich tentokrát v japonském hlavním městě nechyběl. To bylo překvapivé.

Po globální finanční krizi v roce 2011 totiž získala navrch Čína. Autosalony v Pekingu a v Šanghaji ten japonský zcela zastínily. Stala se z něj jen domácí přehlídka japonských automobilek. To ale letos neplatilo.

Šéfka Citroënu Linda Jacksonová do funkce nastoupila před rokem. V Tokiu hovořila o nové strategii značky sázející na praktičnost. Za příklad si vzala vůz C4 Cactus. Další žena ve vedoucí pozici Annete Winklerová, hlava německého Smartu, představila v Tokiu nové minivozy ForTwo a ForFour. Byli tu i šéfové Jaguar Land Roveru Ralf Spoeth a DS Automobile Yves Bonnefont.

Omluvy a sliby VW

Němečtí výrobci připravili dvě výrazné světové premiéry – koncept MercedesBenz Vision Tokyo a kabriolet Mini. První z nich, futuristický luxusní minivan, představil šéf designu Gordon Wagener, druhý pak viceprezident značky Sebastian Mackensen.
Volkswagen zastupoval Herbert Diess.

Bylo to jeho první představení od vypuknutí skandálu s falšováním měření emisí. Bývalý šéf vývoje a výzkumu BMW, který vládu nad značkou VW převzal v červenci, strávil polovinu času omluvami a sliby, že se již nikdy nic podobného nebude opakovat. Po prezentaci pak čtyřicet pět minut odpovídal na nepříjemné dotazy novinářů. Takto se značka za vedení bývalého šéfa Martina Winterkorna nechovala.

Tokijský autosalónTokijský autosalón | Reuters

Soumrak dieselů?

Carlos Ghosn, šéf úspěšné francouzsko-japonské aliance Renault-Nissan, hovořil o nových vozech s dieselovými motory, kterých se v současnosti v Evropě prodává zhruba polovina. „Je teď složité říci, jak moc zájem o ně poklesne v souvislosti se skandálem VW, ve kterých zemích a v jakých kategoriích. Ale zcela jistě jsme na maximu ohledně jejich prodejů. Více již neporostou.“

Ghosn připomněl, že prodeje nových malých aut s dieselovými motory v Evropě klesaly již před vypuknutím skandálu. Přísná emisní omezení je výrazně zdražila a na cenově senzitivním evropském trhu se to projevilo. Navíc se proti nim začínají stále častěji vymezovat velká města jako Londýn nebo Paříž kvůli smogu a zdravotním rizikům plynoucím z emisí oxidu dusíku. „Už dříve tady byl odpor proti nim. Teď se vše jen znásobilo.“

Rozdělený svět

Podle LMC Automotive skandál VW způsobí, že v roce 2022 na starém kontinentu klesne tržní podíl aut s dieselovými motory na 35 procent (loni 53 procent). Výrazný pokles se však příliš nedotkne Spojených států a Japonska. Už dnes je tam totiž zastoupení naftových aut mizivé – pětiprocentní v USA, v Japonsku ještě nižší.

V Tokiu však navzdory všem pesimistickým předpovědím od představitelů Volkswagenu a PSA Peugeot Citroën zaznělo, že ve vývoji „čistých“ dieselových motorů budou pokračovat a první výsledky představí v Japonsku již v příštím roce. Ghosn však uvedl, že nevěří v jejich úspěch v Japonsku: „Tady fandí benzinovým motorům a hybridním vozům. Ani čisté diesely se na japonském trhu neprosadí.“

Auta bez řidiče

Na tokijském autosalonu představily japonské automobilky často hodně ulítlé koncepty a studie. A po letech rozmýšlení se i ony rozhodly připojit k trendu posledních dnů. Honda, Nissan a Toyota zde vyhlásily, že od roku 2020 budou nabízet auta, která nebudou vyžadovat řidiče v dopravních zácpách a na dálnicích.

Nissan chce být v tomto průkopníkem stejně, jako byl v elektromobilech. Jeho model Leaf je dnes nejlépe prodávaným vozem s elektrickým pohonem na světě. V Tokiu Nissan představil koncept IDS, který je upravený již tak, že když řidič přepne na autopilota, volant se „schová“ a místo něj se vysune obrovská obrazovka.